07 June 2012

Roti Tortilla

Pernah makan roti tortilla? Tau apa itu roti tortilla?

Tortilla - gambar ihsan Yahoo Search

Saya akui saya belum pernah makan roti tortilla, tapi saya hanya mengenali rupa roti tortilla. Roti ala-ala lempeng nipis tetapi kenyal dan boleh dijadikan 'wrap'...errr....agaknya lebih kurang rupanya macam 'twister' kat KFC tu kot. Rasanya memang saya tak tau. Tak pernah rasa. Twister kat KFC tu pun pernah rasa sekali je. Tupun 5 tahun yang lalu kot. Haha.

gambar ihsan Yahoo Search

Beriya-iya dalam tempoh beberapa bulan kebelakangan ini mencari roti tortilla untuk dibeli, atau mencari resepi roti tortilla. Ya. Sungguh susah. Salah satu blog masakan Australia yang selalu saya lawati itu juga tidak mempunyai resepi roti tortilla.

Roti, pada saya...jenis-jenisnya...membuatnya mudah dan tak payah, tetapi untuk me'naik'kannya dan menggebukannya...memang proses menguli tu sangat penting. Sangat-sangat penting, bersama jenis yis yang hendak digunakan. Tapi kalau tengok roti tortilla, tak nampak macam guna yis pun. Dah terang-terang nampak kenipisannya. Kata suami, ni salah satu specialty saya...tengok je makanan...walau belum rasa pun, dah tau secara kasar tentang bahan-bahan yang digunakan. Alhamdulillah.

Okey. Jalan punya jalan. Belek punya belek. In detail saya membelek. Selama beberapa bulan (saya jarang putus asa dalam bab masak-memasak ni...atau dalam bab apa pun - lalu teringat pokok pandan depan rumah yang dah 2 hari tak bersiram..oh! janganlah cuba-cuba nak mati pulak ya...insyaAllah...) Akhirnya saya menemui bungkusan 8 keping roti tortilla di sebuah pasaraya. Biasanya jenis-jenis makanan macam ni ada kat tempat sejuk beku ya...di mana anda boleh jumpa pastry puff...dan juga keju...dan juga benda-benda lain...rambang je mata kalau tiba kat area ni...tapi takdela membeli makanan sejuk beku macam karipap atau pau atau popia atau samosa atau roti canai pun...ada tak ada akan beli keju, pastry puff, whip cream...sebab bab karipap beku, popia beku, samosa beku...hatta croquette beku (sejenis masakan Jepun berasaskan kentang)...semuanya memang saya buat sendiri di rumah dan saya bekukan selebihnya untuk makan di masa akan datang.

Teruja sungguh nak membeli, tetiba...suami yang pergi untuk memeriksa harga di mesin pengimbas harga, menghala ke arah saya dengan muka yang sungguh teruja. Perlahan saja dia berbisik ke arah saya, RM 18.90 katanya. HAHHH!!! paling-paling kalau sebungkus 8 keping itu harganya dalam RM10...nak juga saya membelinya. Jadi...tidak membeli...walau teringin. Memanglah mahal. Roti dalam paket tu roti import dari 'over the sea'. Haha.

Sungguhlah.

Baru-baru ini, saya terjumpa resepinya. Allah seperti tahu semua keinginan saya. Alhamdulillah. Cuma belum berkesempatan membuatnya. Menantikan suami ada di rumah, untuk bantu menguli (yalah...tangan saya masih belum kuat...kudrat masih agak lemah...alhamdulillah suami rajin masuk ke dapur setiap kali waktu memasak - walaupun waktu awal pagi, lebih kurang 5.45 atau 6 pagi, untuk saya bawa bekal ke tempat kerja). Sungguh, di rumah saya tidak ada 'bread maker'. Sengaja tidak dibeli, sebab mahu membuat roti 'air tangan sendiri'. Walau roti bun sekalipun. Atau roti sandwich, walau kadang-kadang bila dah lama tak jumpa roti...tersinggah juga Petronas membeli roti Gardenia. Haha. Bukan guna duit pun. Guna kad Mesra je. Redeem points.

Ya. Tortilla roti yang agak mudah. Bahan asasnya cumalah tepung, baking powder (seperti yang saya sudah jangka sewaktu melihat gambarnya yang nampak seperti ada berlubang-lubang kecil), garam, air suam dan shortening (ni pun salah satu misi nak habiskan shortening yang ada kat rumah tu juga sebelum expire...). So boleh faham kan kenapa saya taknak beli 8 keping dengan harga RM18.90?

Alhamdulillah.

Lepas ni...akan ada tortilla sejuk beku di rumah saya. InsyaAllah. Dan bolehlah dipelbagaikan isi/intinya. Baru semalam membeli salad sebanyak 3 pokok...

gambar ihsan Yahoo Search

Semoga ada redha Allah untuk usaha saya dan suami memastikan makanan yang masuk ke perut kami sekeluarga adalah bersih, halal, seimbang, berkualiti dan berkhasiat. InsyaAllah.

1 comment:

kakmona said...

salam kenal :)

roti tortilla tu kalau kena gaya dan kerajinannye mmg senang nak buat.. yis ade guna dlm resepi tu.. tp percentagenye sgt sgt sgt sgt sgt sedikit, ibarat 0.01% gtu.. ehehe sy kerja di kilang yg membuat roti tortilla tu.. tp x minat nak membuatnye sendiri kat umah sbb blh amik free kat production line :) terkejut sy 18++ sepeket.. rupenye yg imported brand..