23 November 2008

Madagascar 2

Assalamualaikum warahmatullah...

Sudah lama saya tidak ke panggung wayang. Pun, seingat saya cerita pertama yang saya berpeluang menonton di panggung wayang adalah Harry Potter. Harry Potter yang mana satu, saya memang tidak ingat langsung. Selepas itu, disusuli dengan Transformers (ini salah satu cerita favourite saya sehinggakan model Optimus Prime pun ada dalam koleksi simpanan saya), kemudian Spiderman, Pirates of the Carribean dan banyak lagi.



Hari ini saya menonton Madagascar 2 pula. Tempat yang biasa saya pergi adalah KLCC - seingat saya, saya tidak pernah menonton di panggung wayang lain. Saya tidak pernah membeli tiket wayang kerana selalunya satu-satunya keluarga yang sering mengajak saya - saya menganggap mereka seperti keluarga saya sendiri - akan menentukan cerita apa yang akan ditonton. Tujuan utama saya pula, mengeratkan silaturrahim yang memang normal bagi wanita berkerjaya seperti saya yang sukar untuk meluangkan masa bagi mengeratkan ukhuwah.

Kemudian, saya ke Kinokuniya pula. Seperti biasa, masuk sahaja ke kedai buku, saya tidak pernah tidak akan membeli buku. Mahu diapakan agaknya dengan buku-buku saya yang banyak di rumah. Pun, hari ini saya membeli buku-buku yang di luar kebiasaan saya - Murderous Math, dan beberapa buku berkaitan Home Improvement dan penanaman pokok pula menjadi kegilaan saya. Selalunya, saya gemar membeli novel-novel berkaitan pembunuhan, penyiasatan dan yang sejenis dengannya. Hakikat yang perlu diterima, saya memang kurang sukakan novel-novel cinta yang tidak realistik.

Saya sudah tua agaknya, sudah tidak sukakan novel-novel seumpama itu lagi. Saya mahu duduk-duduk di rumah, menanam pokok, mengajar dan pergi bekerja sahaja. Saya tahu, saya sudah berubah dari segi minda dan keinginan. Keinginan kanak-kanak itu sudah semakin hilang dari diri saya. Sudah tuakah saya?

No comments: