16 September 2010

Sila Tutup Pintu Surau Wanita

Assalamu'alaikum warahmatullah...Salam Idul Fitri (ya...perlu ucap lagi kerana baru Syawal yang ke-7 kan? Oh sekejapnya sudah Syawal yang ke 7...)

Saya belum mahu cerita tentang sambutan Hari Raya tahun ini. Nanti-nanti dahulu. Ada lebih penting yang lama sudah saya pendamkan dan belum sempat untuk dimasukkan di sini.

Sebelum saya meneruskan tulisan saya, ingin saya nyatakan di sini bahawa saya hanyalah seorang insan biasa yang tidak ada apa-apa kepentingan di mana-mana. Menjalani kehidupan sebagai seorang muslim biasa, pun sering melakukan perjalanan-perjalanan di dalam Malaysia. Terlalu banyak perjalanan sehinggakan ruang solat saya tidak terbatas. Di mana boleh bersolat, di situ saya akan berhenti. Samada di jama', di qasar, atau melakukan solat-solat biasa dalam waktu-waktu yang telah ditentukan.

Ruang solat saya yang biasanya tentulah di surau-surau R&R di lebuhraya, atau di lapangan terbang, atau di mana-mana masjid kampung atau bandar yang dapat saya singgah. Malah, selalu juga saya solat di surau-surau stesen-stesen minyak. Pendek kata, paling penting solatnya dan pakaian serta ruang yang bersih.

Baru-baru ini, saya membuat perjalanan selepas hari raya sebetulnya. Suatu peristiwa yang amat memberi kesan kepada diri saya. Sehingga ingin saya ungkapkan di sini. Kisah ruang solat saya. Yang banyak berlaku pun sebelum ini dalam perjalanan-perjalanan saya.

Dari Gerik, jam sudah menunjukkan pukul 5 petang. Mengejar masa, ditambah dari pagi tidak berhenti menguruskan perkahwinan adik saya, terus melepasi tol Kuala Kangsar tanpa sedar lebuhraya sesak teruk. Lalu, saya minta adik saya berhenti di R&R Sungai Perak untuk solat. Sudah tentu bila lebuhraya sesak, ditambah pula dalam keadaan hujan, ruang rehat juga sesak. Lalu saya mencari surau di stesen minyak untuk bersolat.

Saya masuk ke dalam ruang solat yang kosong. Pintu sudah saya tutup kemas. Langsir sudah saya tarik. Di luar memang sangat bising. Surau yang dekat benar dengan tandas menyaksikan beratus-ratus manusia yang beratur dan mahu menggunakan tandas. Elok saya menyarung telekung, pintu surau ditolak oleh seorang lelaki muslim. Apabila dia nampak saya di dalam surau, dia terus beredar (makluman : sesetengah surau di stesen minyak tidak ada 'gender'). Pintu yang terbuka, saya tutup semula dan saya segera menunaikan solat seperti biasa. Hati tidak memberontak, saya cuba bersabar.

Selesai solat, saya lihat pintu surau terbuka lagi. Di hadapan pintu, seorang gadis bertudung saya kira kerana nampak wajah kebudak-budakan berdiri rapat-rapat dengan seorang lelaki yang sedang merokok sambil bergelak ketawa. Mereka bersandar di railing di hadapan surau yang memisahkan dengan laluan ke tempat meletak kenderaan. Apabila saya bangun hendak menutup pintu semula, seorang lelaki dan wanita berbangsa Cina lalu di laluan tersebut dan melihat ke arah saya yang masih dalam telekung. Saya hanya tersenyum dan terus menutup pintu. Selepas melipat telekung, saya segera keluar dari surau dan berdiri di hadapan surau menunggu adik saya. Oh, ramainya manusia. Terutama yang berbangsa Cina. Saya pun tidak tahu semasa saya bersolat ramaikah yang melihat saya semasa di dalam surau kerana saya tidak sedar pada masa bila pintu surau dibuka dan tidak ditutup semula.

Kejadian biasa di mana-mana surau yang saya pergi. Kadang-kadang dapat saya lihat wanita-wanita yang keluar dan masuk dari surau (sudah tentu wanita muslim) juga tidak gemar menutup pintu surau walau laluan di hadapan pintu adalah laluan umum lelaki dan perempuan. Pernah saya bersolat di sebuah surau di R&R, saya terpaksa menutup pintu surau sebanyak enam kali berulang-ulang kerana wanita-wanita yang keluar dan masuk membiarkan pintu surau terbuka lebar tanpa ditutup semula. Peliknya, ramai wanita lain di dalam surau yang berada dalam keadaan tidak bertudung (ada yang sedang bersolek selepas solat) tetapi tidak mengendahkan hal tersebut walaupun kemudiannya mereka akan keluar dari surau dalam keadaan bertudung.


Sekadar ingatan, seorang wanita muslim adalah wanita yang punya sifat malu dan rasa rendah diri yang teramat. Bukan saja malu kepada manusia, tetapi yang lebih utama adalah malu kepada Allah. Auratnya sekadar muka dan dua tapak tangan yang boleh ditunjukkan kepada orang lain yang bukan mahramnya. Pintu surau / tabir pula disediakan supaya boleh ditutup apabila mahu masuk dan keluar dari surau supaya aurat dan perlakuan wanita muslim di dalam surau, ruang solat wanita atau masjid terjaga. Manfaatkanlah apa yang ada untuk menjaga apa yang disuruh oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah.

Perlakuan biasa di surau-surau ini menyebabkan saya sudah tidak pernah membuka tudung saya walau di dalam surau. Malah, apabila mengambil wudhu', saya akan mencari ruang tersembunyi yang memang tidak akan dilihat oleh orang lain di luar surau sekiranya pintu surau yang dibuka tidak ditutup. Namun, ingin diingatkan sekali lagi, jadilah hambaNya yang diredhai walau dalam sekecil-kecil hal, kerana Allah melihat segala-galanya. Hal yang nampak remeh terkadang apabila dihimpun berulang kali akan menjadi hal besar yang menutup pintu hati.

Paling utama dalam kehidupan kita hamba yang lemah ini adalah keredhaan Allah. Semoga Allah sentiasa memberi petunjukNya kepada kita semua. Semoga Allah mengampunkan kita semua. Semoga Allah sentiasa meredhai kita hambaNya yang lemah ini di dunia dan di akhirat. InsyaAllah.

***sila tutup semua pintu surau / tabir selepas ini - terima kasih***

2 comments:

Anonymous said...

mohon share yea ..

rashinina said...

sangat dialu-alukan...:)