27 November 2013

Bawa Bekal ke Pejabat 6

Rasanya...lama benar saya tidak update entry jenis ini. Membawa bekal ke pejabat. Bukan sebab tak bawa bekal sebab memang hari-hari saya membawa bekal cuma bekal yang sama caranya, nasi putih, sayur dan ikan atau ayam sahaja. Ada juga terkadang mihun atau spaghetti...tapi itu sudah saya ceritakan cara-caranya sebelum ini.

Beras di rumah saya sudah habis. Memandangkan kami sudah biasa membeli beras siam (beras yang dibeli dari Kelantan), apabila stok beras habis...sukar sungguh untuk membeli beras yang dapat menepati citarasa di tempat yang jauh dari negeri Kelantan ini...hehe. Lalu, saya dan suami mencuba membeli beras perang pula. Elok mahu memasak beras, baru saya perasan yang plastik beras tersebut di-vakum - vacuum packaging. 'Simpan beras di dalam peti sejuk selepas dibuka' juga tercatat di atas plastik beras. Adeh deh deh. Tak jadi mahu membuka beras tersebut kerana peti sejuk saya masih 'penuh'. Haha. Kena dikosongkan dulu barulah boleh mengisi 'wholegrain brown rice' seberat 5kg itu ke dalam peti sejuk.

Lalu, mahu bawa bekal apa ke pejabat? Menu berasas nasi...menu wajib untuk suami yang bercitarasa 'melayu'. Lantas teringat kepada 'instant ketupat nasi' yang masih belum disentuh. Malas betul mahu buat yang jenis homemade, walhal mudah juga yang jenis homemade kan. Pun, bekalan jenis ini memang sangat mudah. Boleh bangun lewat pun pagi ini kerana ia sudah disiapkan malam sebelumnya.

Ketupat tersebut direbus pada malamnya, dan kemudian 'dikeraskan'. Memang tabiat ketupat, kalau baru lepas direbus memang sangat lembik kan. Jadi, rebus dan kemudian dikeraskan saja. Saya menggunakan induction cooker, jadi tempoh merebus ketupat hanya mengambil masa dalam 30-45 minit sahaja.

Sambil merebus ketupat, saya membuat perapan untuk ayam (nak masak rendang??? tidak le....hehe...). Ayam yang diperap dengan arabic spices, lada hitam, lada putih, kunyit dan sedikit garam saya masukkan ke dalam oven dan hanya dibakar 'mild' (adeh...bahasaku....) dengan suhu 180'C dalam tempoh 40minit. Pagi tadi, sebelum mandi, barulah ayam-ayam itu dibakar semula pada suhu 200'C selama 20minit.

Jadi, di pagi harinya, hanya membakar semula ayam, memotong ketupat dan kemudian menyelitkan sedikit serunding daging yang sedia ada di rumah sebagai bekal ke pejabat. Untuk bekalan fiber harian untuk badan saya, saya membawa epal dan oren untuk dimakan sebagai kudapan di pejabat.

Alhamdulillah. Ia lebih bersih, dari air tangan kita sendiri. Semoga ada redha Allah. InsyaAllah.

No comments: