15 August 2010

Catatan Hati Nik Nur Madihah

Benarlah bulan Ramadhan penuh keberkatan. Penuh petunjuk dari Allah. Kepada sesiapa yang mahu mencari, yang mahu memperolehi, yang mahu mengamalkan, yang mahu disematkan di hati, lalu di bawa hingga ke akhir hayat.

Lewat petang tadi (sebetulnya saya malas mahu keluar kerana tahu di bulan Ramadhan ini, jalan sibuk benar antara pukul 4 dan 6 petang - sementelah sudah bertahun tahun saya tidak menjejak kaki ke mana mana bazar Ramadhan - tapi memikirkan jaging-jagung yang saya beli di Cameron Highland minggu lepas - sudah buat jagung bakar bermentega tapi masih berbaki - cadang mahu buat puding kastad hari ini tapi tiada santan di rumah saya..) saya keluar juga menuju ke pasaraya terdekat.

Usai beli santan, saya terpaku sejenak di tepi susunan buku-buku agama yang dijual oleh seorang kakak. Nampak air muka kakak itu letih - saya pandang jam di tangan sudah 6.55 petang, lalu saya capai dua buah buku. Ringkasan Ihya' Ulumuddin - tiba tiba teringat sahabat saya yang akan menyambut hari lahir 17 Ogos ini - dan Rahmat di Sebalik Dugaan. Belum sempat membayar, mata saya tertancap pada sebuah buku yang sudah lama saya cuba dapatkan.

Catatan Hati Nik Nur Madihah.


Hingga kini, ayat pertama adik ini yang pernah saya baca dalam buku terdahulunya seingat saya dua tahun lepas dan masih kekal tersemat di hati saya dan menjadi motivasi diri saya apabila ada masa-masa yang lambat dan bertangguh menunaikan solat : "solat sumber cinta" (sudah tentu cinta kepada Allah).

Lalu saya capai buku itu. Berjalan ke depan sedikit, mencapai CD Maher Zain juga.


Lalu, malam tadi jua, lebih kurang 10.30 malam - sambil ditemani CD Maher Zain...saya cuba menghabiskan 'urusan hati' saya bersama adik Nik Nur Madihah. Membaca Catatan Hati Nik Nur Madihah membuatkan saya terkesima. Ya...terpegun. Dia punya karisma tersendiri, dan yang paling utama, cintanya kepada Allah...dan kepada ummi-nya.

Setiap malam, Dia membangunkan diriku untuk bermuhasabah dan merayu padaNya. Jika aku telah melakukan kesilapan, maka ku minta Allah membetulkan diriku. Tubuh dan otakku hanyalah satu alat yang dipinjamkan Allah, yang mana bila-bila masa sahaja akan diambil Allah.


Sungguh, saya merasa terlalu kerdil melihat 'hatinya'. Dia bukan gadis biasa-biasa. Kejayaannya jua bukan kejayaan biasa-biasa. Hatinya, iltizamnya, kemantapan dirinya saya kagumi. Sungguh, dia perantara petunjuk Allah bagi sesiapa yang mahu berfikir.

Semoga saya jua akan punya hati semantap anak gadis itu, punya kecekalan seperti adik itu, punya kesabaran dan ketenangan setabah Nik Nur Madihah...punya rasa cinta kepada Allah jua yang tidak terhingga. Ya Allah, diri ini terasa kerdil, dan terasa jauh darimu. Ampunkan hambaMu ini...Ya Allah. InsyaAllah.

Lagu Maher Zain masih berkumandang...dan minda saya masih berjalan...memikirkan diri yang serba kekurangan dan masih banyak yang perlu dibaiki...Ya Allah, hanya Engkau Yang Maha Membantu. InsyaAllah.

1 comment:

Anonymous said...

doakan adik itu kuat dan terus tabah menghadapi hidup