24 December 2011

Mengepam Oksigen

Sakit kepala.

Sakit kepala memang berbeza dengan 'pening kepala'.

Saya sudah alert (err...apa maksudnya dalam Bahasa Melayu ya...) dengan sakit kepala sejak saya mula bekerja. Tahun bila ya....seingat saya dalam tahun 2002 atau 2003....mulanya ia cuma hadir dalam sekali setahun...dan kemudian kekerapan sakit kepala lebih kerap hadir seiring dengan petambahan tahun. Tak banyak kan...sekali atau dua kali je setahun. Apapun...sekarang....untuk tiga hari ini (termasuk hari ini...) sudah 3 hari berturut-turut saya mengalami sakit kepala ini. Makin banyak ek....ya memang makin banyak.

Tandanya?

Ia bermula dengan peluh. Peluh di dahi mencuar-cuar (err....bahasa apakah ini?...sila rujuk Kamus Dewan untuk mendapatkan maksudnya - kalau ada dalam kamus la....hehe...) walaupun duduk dalam bilik air-cond bersuhu 16 degree Celcius. Pelik kan.....sejuk yang amat, tapi saya boleh berpeluh. Then....saya akan menguap berulangkali. Biasanya orang menguap dan rasa mengantuk.....tapi bila sakit kepala ini mau datang....saya akan menguap setiap saat. Hanya menguap....badan mula rasa lembik dan lemah....tanpa rasa mengantuk....dan kemudian mulut akan rasa masin-masin sedikit. Oh....air liur jadi masin. Sometimes, akan ada rasa mahu muntah. Selalunya...memang muntah.

Then. Dummm!!! Biasanya akan berguling-guling....kalau boleh rasa macam mahu keluarkan isi kepala dan nak dicuci-cuci je isi kepala yang menyebabkan sakit. Okey...saat ni memang kena ingat kat Allah banyak-banyak. Ada ketika ia jadi di pejabat pada waktu dulu-dulu, atau ketika mengajar, atau ketika outstation, dan saya tetap cuba senyum sambil membawa kereta untuk balik ke rumah. Kena banyak sabar. Kena banyak redha. Walau badan sudah lembik. Kan ia cuma ujian. Nak pass ujian dengan 'full mark', kenalah bersusah payah sikit kan. Kena banyak senyum dalam sakit. Lagipun....Allah takkan uji kita di luar kemampuan dan di luar tahap kekuatan yang diberikan olehNya kepada kita. Sabar, itu sudah cukup. Dan ingat pada Allah banyak-banyak.

Dulu. Saya tidak tau. Jadi ubatnya cuma ada dua. Bukan paracetamol. Pernah jadi kes awal-awal dulu saya makan paracetamol, then muntah-muntah bersama 'pil yang tak hadam' dan kemudian badan jadi flat selama 3 hari tak boleh bangun. So, Pertama, buat air coklat panas - betul2 panas tau...terus minum dan kemudian 'paksa' diri untuk tidur. Tapi, kedua, kena pastikan table fan dipasang pada level 3 dan betul-betul mengadap muka. Okey. Air cond tidak berkesan ya. After 3 or 4 hours deep sleep....selalunya ok. Itu dulu. Sekarang, lepas deep sleep, bangun pun masih tak okey. Masih sakit, atau sudah lebih rasa sakitnya.

Ada beberapa yang membeitahu ia migrain, tapi saya katakan....ia bukan migrain. Ternyata telahan saya benar. Walau saya telah berjumpa ramai doktor di tahun-tahun sebelum ini yang tidak dapat mengesan kewujudan hal ini dalam badan saya.

Setelah didiagnos melalui ujian MRI pada bulan Jun 2011 lalu, saya sudah tahu puncanya. Tak perlu disebut sakit apa, tapi dengan bilangan hari 'MC' yang sudah menjangkau 99 hari serta tempoh 'light duty' tanpa kerja berat yang diberikan oleh doktor juga menjangkau hampir 4 bulan...hingga kini, saya masih begini. Pun, saya tetap bersyukur. Kena ingat, ada banyak hikmahnya kejadian Allah untuk kita semua. Walau macamana pun bentuk ujian yang datang.

Cuma satu yang saya mahu cerita. Bab sakit kepala itu. Ia berlaku kerana blood capillary saya yang menuju ke kepala tersekat. Jadi, hemoglobin yang terkandung dalam sel darah merah dengan fungsinya membawa oksigen ke seluruh badan - terutamanya ke kepala - tidak dapat berfungsi dengan sempurna. So, otak saya tak cukup oksigen, dan dengan otak anugerah Allah ini juga saya berfikir dengan sangat banyak terutama di dalam pelaksanaan kerja-kerja saya...yalah...manusia kan diwajibkan berfikir...ada disebut juga dalam salah satu ayat Surah Al-Baqarah rasanya....jadi, itulah penyebab sakit kepala saya selama ini....otak saya kurang oksigen.

Alhamdulillah...setelah terbaca dalam satu web : http://exerciseforbulgingdiscs.com, saya menemui salah satu penyelesaian murah dan mudah untuk masalah sakit kepala ini.

Hanya dengan menggunakan 'gym ball', duduk di atasnya dan 'bounce' kan diri (err...apa maksudnya dalam bahasa Melayu ya....) tanpa mengangkat badan dari gym ball dan buat dalam kadar 5 minit, saya dapat mengepam oksigen dari badan untuk naik ke otak melalui blood capillary yang tersekat itu. Alhamdulillah. Walau blood capillary masih tersekat, dan walau masih alami sakit kepala sehingga kini...ia mengurangkan tahap sakit tersebut tanpa menyebabkan saya berguling-guling dan sentiasa ada perasaan mahu mengeluarkan otak saya dan 'mencucinya'. Haha.

Apapun....ia cuma suatu usaha. Yang menyembuhkan hanyalah Allah Yang Maha Besar. Tapi, Allah juga tidak suka kepada orang-orang yang tidak berusaha untuk memperbaiki dirinya sendiri. Semoga kita semua diredhai oleh Allah. InsyaAllah.

nota : jika ada sesiapa di antara anda yang mengalami simptom sakit kepala seperti saya, sila pergi ke mana-mana hospital terdekat, minta doktor buat MRI ya....xray mungkin boleh, tapi dalam kes saya....xray kurang berkesan....

No comments: