16 December 2011

Hospital : My 2nd Home

Pagi ini ke hospital lagi. Ya. Dah jadi my 2nd home. Dalam sebulan, mungkin dua atau tiga kali berulang pi hospital. Paling minimum pun, sekali mesti akan pi. Setiap kali pi, setiap kali tu jugaklah akan dapat 'Medical Certificate'. Tak pernah yang tak dapat. Paling sikit, satu hari - reason : sebab pi Jabatan Kecemasan. Paling lama, ermm....ada yang pernah sampai almost satu bulan setengah. Dah lali. Dunia saya yang terkini. Dunia pemberian Allah yang amat saya hargai. Dunia yang penuh hikmah.

Hari ni, pi lagi. Dummm!!! Dapat 4 suntikan. Masuk ubat tahan sakit entah berapa dos. Boleh jadi pulak menangis sampai tersedu-sedan. Gara-gara terlalu sakit. Walhal sebelum ni, kalau sakit macam mana pun...muka saya tetap akan senyum, sampai orang tak sedar pun bahawa saya ni sedang sakit. Suara pun okey je. Tapi, tadi....memang sangat-sangat sakit. Suami puas memujuk, tahu sungguh bahawa saya sangat-sangat sakit, sebab sebelum ni memang 'tak pernah pun menangis macam tadi' terutama tadi ada tiga orang doktor di hadapan kami berdua.

Ya, saya rasa sangat sakit. Pun, doktor kasihan...lalu selepas proses x-ray yang memerlukan saya baring dan berdiri - sebelum ni masa buat MRI je yang saya pernah baring, saya diberikan sebuah katil untuk berbaring dengan bayaran RM 3 (err....sebelum balik, sempat makan nasi hospital....kira bukan bayar katil la....bayar harga nasi dan lauk ayam dan sayur tu sebenarnya...). Semasa berbaring di katil inilah, saya tahu, sakit saya hanya sedikit. Ada yang lebih sakit dari saya, dan mereka semua mampu menanggung kesakitan itu.

Ya, di sebelah katil saya, ada seorang wanita. Apabila doktor duduk di sisinya dan bertanya perihal dirinya, dia bercerita tentang dirinya yang mengalami pembengkakan buah dada serta mengeluarkan nanah lebih kurang dalam setengah cawan. Saya terkesima di dalam balutan selimut. Bukan kerana suhu sejuk hospital yang membuatkan segala sendi saya mengalami rasa bisa teramat sangat, tapi kerana tahu.....sakit saya masih kurang sangat-sangat berbanding wanita itu. Baru disuntik sebanyak 4 suntikan, sudah tersedu sedan dengan bersungguh-sungguh. Oh...saya rasa sangat-sangat kerdil. Lalu, inilah yang saya selalu fikirkan di setiap kunjungan saya ke hospital - my 2nd home : sakit saya hanya sedikit. Ujian yang masih ringan berbanding orang lain yang menerima ujian lebih berat dari saya.

Jadi.....redhalah. Ya...saya redha semula dengan ujian ini. Ini hanya ujian yang sedikit. Saya perlu lebih banyak bersabar. Semoga ada redhaNya. Semoga ada perlindunganNya. semoga dimudahkan olehNya. InsyaAllah.

2 comments:

Nas said...

akak...sehat cepat eh...=(

rashinina said...

insyaAllah...:)

semoga cepat disembuhkan Allah...amiiinnnn