31 December 2011

Bye-Bye 2011

Selamat tinggal 2011.

Tahun penuh memori. Memori suka duka yang penuh berhikmah.

Tahun saya pulang ke Semenanjung Malaysia. Hehe. Macam jauh je Negeri Di Bawah Bayu tu.
Tahun saya bertukar status menjadi seorang isteri. Status yang sangat indah. Terima kasih my inche' suami yang sangat-sangat disayangi. I love you...:)
Tahun saya mewarnakan hidup saya dengan menjadi pengunjung setia hospital dan menjadi terlalu banyak berfikir tentang kehidupan. Ia benar-benar mengubah minda saya. Terima kasih Allah.

Ya. Tahun yang penuh keindahan. Tahun yang penuh ujian. Tahun yang berhikmah. Hikmah dan hidayah yang indah dari Allah. Nikmat yang tidak terhitung. Alhamdulillah.

Apapun, sudahkah anda semua menunaikan Rukun Islam yang keempat? (atau masih dok fikir....Rukun Islam ada berapa ya....hehe...)

Hujung tahun yang sama, walau cukai pendapatan telah ditolak dari gaji bulanan saya, namun saya tetap akan membayar zakat. Kewajipan yang diwajibkan Allah.

Okey...nilainya tidak banyak pun. Hanya 2.5% sahaja dari BAKI PENDAPATAN kita.....kenapa saya katakan baki?

Okey....contohnya begini ya....

Jika gaji anda sebulan (jika makan gaji): RM 4000
Jadi gaji setahun : RM 48000

Tolak sara diri setahun (untuk solo) : RM 8200
Tolakan lain : KWSP, Tabung Haji dan institusi lain yang membayar zakat untuk anda : RM 5000
Tanggungan lain (mungkin ibu bapa, isteri atau anak2 - 'by person' ya) : anggaran saja RM 15000

Jadi : RM 48000 - (RM8200 + RM5000 + RM15000) = RM 19800

Jadi, zakat wajib dibayar adalah sebanyak : RM 19800 x 2.5% = RM 495 sahaja

Sikit saja kan...RM 495 sahaja. Walhal keberkatan dan rahmat Allah sangat-sangat banyak di dalam nilai yang sedikit itu. Kalau dilebihkan sedikit pun tidak apa, kerana ia milik Allah yang dipinjamkan kepada kita. Jadi, serahkan saja kepada Allah supaya Allah yang akan membalas segala keikhlasan hati kita. Okey....nak bayar zakat kena ikhlas ya...

Firman Allah SWT yang bermaksud :-

Ambillah (sebahagian) daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat) supaya dengannya engkau membersihkan mereka (daripada dosa) dan menyucikan mereka (dari akhlak yang buruk).
Maksud sebahagian ayat Surah at-Taubah : 103

For your info, zakat yang dibayar sebelum 31 Disember 2011 berhak mendapat rebat cukai pendapatan untuk tahun 2011 yang biasanya perlu diselesaikan sebelum 30 April tahun selepasnya, iaitu 2012.

Nota : Tolong pastikan tidak ramai 'anak-anak luar nikah' terhasil malam ini, atau subuh esok. Semoga sikap yang buruk dan tidak disukai Allah dapat dijauhkan dari dalam hati dan diri kita semua. Semoga redha Allah sentiasa bersama kita semua. InsyaAllah.

No comments: