03 December 2011

Belakang Kedai Makan

Semasa membuat 'terjahan' mencari beberapa farmasi untuk membeli 'wheelchair' baru-baru ini, terkadang saya terpaksa meredah laluan belakang deretan kedai.

Di satu laluan, terdapat ramai orang di dalam sebuah kedai makan yang melihat saya di dalam kereta. Apabila saya tiba di bahagian belakang kedai, barulah saya faham. Itu bukan laluan untuk kereta pun. Agak sempit, dan kotor. Tapi, masih boleh dilalui. Boleh diredah dengan sangat berhati-hati.

Paling best, betul-betul di bahagian belakang kedai makan tersebut (hobi saya baru-baru ini, suka melihat bahagian belakang bangunan kedai-kedai makan di Malaysia, terutama kalau pengunjungnya agak ramai - banyak yang saya temui)....saya nampak sebuah 'tent' kecil (errr....khemah kot yang biasanya digunakan untuk penjual2 gerai kecil2an) yang sudah koyak di bahagian bumbungnya. Memang dah kira takde bumbung lah tu. The best part is, bawah khemah tu bersusun periuk-periuk dan pinggan mangkuk 'bersih' - saya kira bersih kerana bersusun elok tanpa sebarang sisa makanan...(saya terpaksa bawa kereta dengan perlahan kerana laluan agak sempit)

Yang mengharukan adalah...semuanya disusun di atas tanah, dengan bumbung ala-ala mahu roboh, dan diletak di bahagian belakang, luar dari kawasan bangunan. Kalau hujan, memang akan kotor....dan untuk periuk-periuk pula akan terdedah kepada karat. Boleh ke kita nampak karat dalam periuk atau kuali sebab yang dihidang pada kita sure dalam pinggan yang agak cantik2 kan....Kiranya pinggan2 mangkuk tu dan periuk2 tu 'tidur berbumbungkan langit dan berbantalkan tanah' la...

Ini entah kali keberapa saya melalui pengalaman ini. Sebelum ini, pernah juga semasa menggunakan ' kaki'. Tiada khemah pun, dan bahagian belakang kedai tanpa bumbung dijadikan tempat membasuh pinggan dan gelas. The best part is, cuma ada satu besen penuh berisi air sabun dan satu besen penuh berisi air bilasan yang dah takde makna 'jernih'. Jelas yang saya nampak bahawa pinggan mangkuk yang kotor direndam di dalam air sabun dan kemudian terus dibilas, dan terus disusun dan kemudian digunakan oleh.................







...........................pembeli / anda semua. Hmmm....

Pada pendapat saya, sebelum anda semua singgah di mana-mana kedai makan untuk makan atau membeli makanan...sila ambil peluang untuk menjenguk ke dapur dan ke belakang dapurnya....lagi bagus kalau dapat berjumpa dengan tukang masak utamanya dan lihat bagaimana dressingnya dan bagaimana cara beliau menjawab pertanyaan anda. Lihat juga bagaimana cara simpanan pinggan mangkuknya, periuk dan kualinya serta keadaan persekitaran dapurnya. Kat depan kedai/ruang makan mungkin cantik....

Kita adalah apa yang kita makan.

Semoga ada redhaNya. InsyaAllah.

***tiada gambar disertakan. boleh find out sendiri.

No comments: