08 January 2012

Yang Saya Tahu : Saya Bayar Dulu Sebelum Guna...

"Saya bayar guna duit la....apa pulak nak guna kad....", dan terus mengeluarkan duit sebanyak RM 100 untuk membayar deposit barang yang mahu dibelinya (yang kemudiannya dia berniat untuk membatalkan pembeliannya dengan alasan barang yang dibelinya lambat tiba...)

Lebih kurang begitulah isi percakapan seorang lelaki. Pada hari ini (err..bukan hari ini...ini entri dua hari yang lalu...hehe....tak larat nak menaip terus banyak-banyak...). Di sebuah lokasi yang dirahsiakan (dirahsiakan sebab...bukannya saya nak cerita perihal dia....tapi saya mahu cerita perihal kad...)

Kad kredit. Atau kad debit. Apapun, saya kurang faham fungsi kad debit. Jadi, di sini, saya cuma akan bercerita tentang kad kredit sahaja.

Kad kredit. Mesti ada kredit limit (had kredit). Boleh guna di mana-mana saja yang mempunyai perkhidmatan ini, dengan 'sesuka hati' anda saja. Tanpa melebihi had kredit yang telah ditetapkan oleh bank. Kalau lebih, memang nahas!

Okey. Di bawah ini ada beberapa saranan/cadangan saya. Kepada pengguna kad kredit. Dan kepada yang berniat mahu menggunakan kad kredit. Atau sekadar info untuk disampaikan kepada orang lain.

SATU

Jangan 'benarkan' pihak bank charge (kenakan sebarang bayaran) untuk interest penggunaan kad kredit tersebut. Biasanya bank akan charge sebanyak 11%, 13.5% atau ada juga untuk pengguna tegar yang selalu lambat bayar walaupun amaun paling minimum akan dikenakan charge interest sebanyak 17.5%. Banyak kan? Kalau guna sebanyak RM1000....dah terang-terang kena bagi kat bank sebanyak RM175. Kalau pi makan kat Secret Recipe...lumayan sungguh RM175 tu....Bagaimana caranya untuk mengelakkan dikenakan interest ini?

Sebagai contoh, jika anda gunakan sebanyak RM2000 untuk satu-satu bulan dengan menggunakan kad kredit, sila bayar semula kepada bank sebanyak RM2000 sebelum melepasi 'tarikh akhir' bayaran patut dibuat. Memang tidak akan dikenakan sebarang 'denda'....

Atau

Anda boleh merekodkan perbelanjaan harian anda yang menggunakan kad kredit, dan bajet untuk bayaran kad kredit anda kepada pihak bank. Sebagai contoh, jika bil perbelanjaan pada penyata kad kredit anda tamat pada 19hb setiap bulan, dan akan dihantar kepada anda pada 24 atau 25hb setiap bulan, dan anda diwajibkan melunaskan semua bayaran sebelum 8hb pada bulan yang berikutnya. Dah tentu selepas 19hb hingga ke 8hb bulan yang berikutnya pun anda masih berbelanja dengan menggunakan kad kredit kan? So...walau penyata yang tiba bertulis RM2,580.00 untuk pembayaran yang perlu dibuat...dan mungkin ada beli baju dan tudung dan beg tangan sebanyak RM1000.00 pada 1hb bulan berikutnya....baik bayar je sebanyak RM3,580....jadi pada bil bulan hadapannya....anda dah 'selamat' RM1000 di situ....atau lagi mudah, bayar je RM4000.....boleh save RM420 di situ.

Okey.....maksudnya.....saya bayar dulu.....baru guna! Takde hutang, best kan?

Malah....boleh jadikan penyata kad kredit anda bernilai 'negatif'.....enjoy sungguh kalau dalam dua tiga bulan nampak penyata bernilai negatif ni.....hehe....rasa macam banyak pulak dapat dijimatkan...

DUA

Jangan gunakan kad kredit melebihi gaji bulanan anda.

Contohnya, gaji bulanan anda sebanyak RM5000 sebulan. Had kredit pada kad kredit anda pula RM7000 sebulan. Anda perlu bayar kereta RM1000, rumah RM900, bil telefon RM200.....so baki boleh guna dari duit gaji cuma RM2900 (okey...jangan lupa makan minum...bagi mak ayah....untuk simpanan di masa kecemasan dan di masa tidak kecemasan plak ek...) tup-tup pi shopping, boleh pulak beli baju ke, tudung ke, beg tangan ke...atau handphone baru ke....tab baru ke....dengan menggunakan kad kredit sebanyak RM4000 plak.....dan kemudian beranggapan plak...."okey...aku ada RM3000 lagi untuk digunakan ni..."

Adoi!!! Tokey balak pun boleh rabak kalau macam ni....

Jadi.....sila berbelanja ikut keperluan ya....jangan berbelanja ikut nafsu! Kalau nak diikutkan nafsu ni....saya rasalah saya nak je beli sebuah jet peribadi untuk diri sendiri...hehe...kalau ikut nafsu la kan....walau memang tak mampu pun nak beli jet peribadi tu!!! (uhuk...ini gara-gara kes merindukan kampung halaman la ni...sudah hampir 6 bulan tidak balik ke kampung kerana - saya allergic perjalanan jauh dengan menaiki kenderaan beroda 4...apatah lagi yang beroda 6 atau beroda 8 atau beroda 24...hehe....)

TIGA

Kalau lebih guna, boleh dapat lebih point. Kalau dapat point yang cukup, boleh redeem apa-apa saja yang ditawarkan oleh pihak bank. Dengan syarat, penggunaan adalah sangat-sangat mematuhi perkara 1 dan 2 yang saya sebutkan di atas.

Sebagai contoh, jika anda ke pasaraya. Beli kentang, serai, cili, buah-buahan dan barang-barang lain....amaun yang dikenakan cumalah RM33.40. Di kaunter, anda diberitahu bahawa pembayaran menggunakan kad kredit adalah dibenarkan untuk pembelian melebihi RM30 ke atas sahaja.

So...apalagi? Guna je la kad kredit tu....boleh dapat lebih point....boleh redeem macam-macam. Terutama kalau pi isi minyak....kat Shell ke (ada BonusLink)....kat Petronas ke (ada Kad Mesra)....wah...dengan point kad kredit dan dengan point kad-kad lain (contoh BonusLink dan Kad Mesra atau Real Reward ke)....memang dapat bonus berganda-ganda!!!

Apapun....anda memang mesti isi minyak kereta dan mesti makan roti....eh eh....(itu yang saya ceritakan tentang perbandingan antara keperluan dan kenafsuan...ho ho....)

Hehe....dah lama tak membeli roti di Petronas dengan menggunakan duit tunai. Selalunya inche' suami saya akan bawa Kad Mesra, masuk ke dalam Petronas....capai roti sebungkus dan bayar guna Kad Mesra saja....kalau dikira-kirakan....dah banyak puluhan ringgit juga point Kad Mesra itu di-redeem dengan cara membeli roti!!! Hehe......nak redeem pun kena redeem ikut keperluan ya....bukan ikut nafsu!!!

Ok...back to 'point' kad kredit plak...

Setiap tahun, biasanya bank memang akan charge untuk 'amaun wajib dibayar - atau annual fee' untuk penggunaan kad kredit. Biasanya RM60, RM70, RM120 dll....ada macam-macam amaun....

So jika anda redeem (terutamanya voucher-voucher pasaraya seperti Jusco, Parkson, Tesco...) - yang biasanya ditawarkan sebanyak RM100....so dapatlah 'cover' balik annual fee tu. Seolah-olah...anda guna kad kredit.....anda tak perlu bawa duit tunai banyak-banyak (woooooo....bahaya tau bawak tunai banyak-banyak ni....), anda dapat point....redeem point....ada lebihan lagi yang dapat menguntungkan anda...tidakkah ia memberikan anda keuntungan berganda-ganda?

Okey....cukuplah dulu saranan saya tentang tatacara penggunaan kad kredit. Tangan saya sudah mahu tercabut bila dah menaip banyak-banyak ni... Stop dulu. Nanti-nanti masa lain....kita sambung lagi. InsyaAllah.

Apapun...saranan saya...berbelanjalah secara berhemah....samada menggunakan duit tunai....atau menggunakan kad kredit.

Sesungguhnya syaitan sangat sukakan pembaziran....dan Allah Yang Maha Besar tidak pernah menggalakkan kita membuat walau sedikit pun pembaziran.

Sebarang kesilapan penulisan di dalam entri ini....sila maafkan saya....saya ini manusia yang tidak sempurna....sama saja seperti anda semua....

Semoga ada redha Allah kepada kita semua. InsyaAllah.

# Saya bukan pegawai bank dan tidak pernah dikenakan 'interest' kad kredit walau sesen pun selama saya menggunakan kad kredit....ALHAMDULILLAH...

No comments: