27 October 2010

Bermula Perjuangan Saya

Lama saya tidak menulis di sini. Kekangan masa dan tugas. Sangat sibuk. Pun saya tetap mencuba mencari ruang untuk menulis, seperti saat ini, walau sebentar lagi saya perlu ke beberapa lokasi untuk menguruskan kehidupan saya.

Baru saja tiba dari Sabah semalam. Flight 5.30ptg dari Kota Kinabalu dan tiba di KLIA seawal 8.15 malam. Solat jama' takhir Maghrib dan Isya' di masjid KLIA yang sentiasa lengang sebelum bertolak pulang ke rumah. Ya, sejak 21 Oktober, kehidupan saya totally berubah. Semenanjung bakal jadi tempat persinggahan saja sementelah masa saya yang lebih banyak di Sabah.

Oh...sungguh homesick!!! (luahan hati paling dalam yang sangat sayu...)

Saya masih mencari ruang hikmah arahan pelaksanaan tugas untuk diri saya di Sabah. Sungguh, hikmahnya banyak, dan redha Allah jua ada bersama saya. Lalu, masih terngiang-ngiang cerita sahabat saya : satu negeri yang diberikan kepada saya sama saja seperti berlaku kepada seorang pemimpin yang sabar dan menerima banyak tentangan dan cabaran, pun beliau masih menelusuri kehidupannya sama seperti sebelum dia menjadi seorang pemimpin.

Jadi, Sabah itu...perlu saya lalui seperti biasa, sebelum saya diarahkan ke sana, seperti itu jualah pelaksanaan tugas saya di sana. Usah berubah ke arah usaha untuk memuaskan kepentingan orang lain, tetapi lebih kepada mencari keredhaan Allah dengan menjaga amanah dariNya yang telah ditetapkan untuk berada di bawah tanggungjawab saya. Semoga Allah membantu saya, kerana Allah Maha Membantu.

Pantai Tanjung Aru, Kota Kinabalu - 23 Okt 2010

Sama jua seperti sebelum ini. Saya hanya meminjam kekuatan dan ketabahan untuk melalui kehidupan ini dari Allah Yang Maha Berkuasa. Tidak ada selainnya, kerana hanya Dia yang mampu mengubah apa saja yang kita usahakan, dengan syarat ia dilaksanakan dengan ikhlas hanya keranaNya. InsyaAllah.

Lalu, perjalanan perjuangan saya untuk pelaksanaan tugas-tugas di negeri Sabah akan bermula hari ini. Semoga Allah mengurniakan ikhlas, lembut, qana'ah, sabar, senyum, tawadhu' dan tenang dalam setiap perlakuan harian saya. Semoga Allah membantu saya, hambaNya yang lemah ini. InsyaAllah. Amiinn.

Rindu melampau setiap kali lalu di sini - 24 Okt 2010

No comments: