28 February 2011

Mencari Hikmah di Sebalik Musibah

Pagi tadi saya bangun seperti biasa. Solat dahulu, kemudian menggosok baju, dan kemudian baru mandi. Cadangan : mahu buat roti telur (oh...sangat lapar sebab seharian semalam cuma makan sebiji buah belimbing, dua keping roti putih, tiga ketul roti jala dan 4 ketul kuih sahaja...jeng jeng....1 2 3 4.....).

Siap mandi, jam sudah 6.45 pagi. Biasanya mesti baru pukul 6.38...atau 6.40 pun still ok. Aduss!! paling lewat pun 6.55 mesti sudah ada di atas jalanraya. Kalau tidak, sure akan tersekat dalam traffic jammed. So, roti telur tidak sempat buat. Paling best, apabila tiba di ofis, roti butterscotch yang ada di atas meja di rumah pun saya terlupa nak ambil!

Lalu, plan diubah mahu beli makanan di kafe. Tiba-tiba.....ada seorang kawan sepejabat lalu di hadapan bilik saya dan menyatakan kafeteria tutup pada hari ini. Oh! Kalau cuti sekolah logik juga tutup...kenapakah? Hati mengharap kehadiran seorang kakak sepejabat membawa bekal juga berkubur apabila dia tiba di hadapan meja saya dan menyatakan yang dia tidak memasak apa-apa pagi ini.

Lalu, kami berdua ke perhimpunan bulanan. Biasa akan ada kuih dua ketul dan air mineral. Pun, sebaik saja saya buka bekas makanan yang diberikan, isinya adalah pulut kuning dan rendang ayam. Oh! Sudu pula tiada di tangan. Majlis pula hampir bermula. Perut sangat lapar, sudah berbunyi-bunyi...namun makanan itu hanya mampu dipandang sahaja. Mahu makan, tangan akan jadi kotor. Dalam dewan besar dan luas, mana mahu mencari cucur air untuk membasuh tangan.

Tiba-tiba pula, boss saya menelefon dan menyatakan saya perlu menghadiri mesyuarat di tapak projek bersama beliau. Tapak projek pembinaan yang baru bermula, so sangat becak dan lecak. Saya pula hanya berbaju kurung dengan kain yang labuh dan terbuai-buai ditiup angin. Sangat tidak sesuai ke tapak projek yang masih banyak kerja tanah dengan berpakaian begitu. Habis rosak kasut. Kalau tahu dari awal, saya ada safety boot sendiri yang boleh saya pakai. Memang kasut ke tapak yang sudah lama tidak dipakai. Sejak balik dari Sabah.

Usai mesyuarat, saya balik semula ke pejabat. Sedang duduk-duduk dan menulis, dua orang rakan sepejabat masuk ke bilik saya dan menjemput saya memberikan pandangan dalam sebuah mesyuarat projek yang dihandle oleh mereka. Gaya ala-ala advisor je. Pun, jadi lebih tension apabila melihat segelintir rakyat Malaysia yang masih cuba menekan projek-projek kerajaan untuk kepentingan diri sendiri.

Selesai mesyuarat dan menguruskan beberapa hal pejabat, saya pun terfikir untuk bertolak balik ke rumah. Sudah lewat benar, lalu saya memutuskan untuk menunda kelas mengajar saya. Tiba-tiba.....dammmm!!! Adussssss!!! Cepat-cepat saya berhenti. Body-kit bahagian hadapan kereta saya tercalar teruk. Ia tidak pernah tercalar atau menyentuh apa-apa walau sekali pun, sepanjang ia digunakan oleh saya. Huh!!!! Cisss!!! Uarghhhhhhhhhhh!!!!

Terus takde mood. Itulah kisah hari ini yang banyak menguji kesabaran saya. Semoga ada hikmahnya, insyaAllah....

Esok, apakah pula? Mesyuarat di tempat lain.....projek yang saya tidak suka....pemikiran yang tidak saya persetujui. Be positive.....esok tak perlu masuk ofis!!!! :-)

No comments: