31 October 2011

Aura 'Busyuk'

Saya pun tidak tahu mahu meletakkan 'tajuk' bagaimana kepada entri saya kali ini...tiba-tiba saja 'tajuk' seumpama itu muncul di minda saya.

Saya pernah teringat kepada salah satu ceramah motivasi oleh Dato' Dr Fadzilah Kamsah yang menyatakan bahawa setiap hidupan mempunyai aura ataupun gelombang yang dipancarkan dari tubuh mereka. Sama juga seperti manusia, ada aura atau gelombang yang kita keluarkan pada masa-masa tertentu (at certain time - hehe....terkadang ada perkataan2 yang lebih tepat maksudnya apabila dinyatakan 'in english' rupa-rupanya...)

Bukan. Saya tidak mahu memburukkan atau membuka aib sesiapa. Tetapi, terkadang kita akan bersua dengan seseorang manusia yang apabila kita bersama dia, diri kita menjadi 'tidak selesa'. Tidak selesa - in term of that we're not comfortable to stay/talk with them. Bukan kerana kita ada rasa hormat atau malu kepada mereka, tetapi mungkin saja aura atau gelombang yang dikeluarkan boleh dikategorikan sebagai aura 'busyuk'.

Kenapa 'busyuk'???

Hmmm...contohnya begini.

Insan A berkawan dengan insan B. Satu hari, insan A nampak insan B ambil duit insan C - curi la kan. Esoknya pulak, insan B curi pulak duit insan D. Insan A pun nampak juga insiden ni. Keesokannya pulak, insan B ajak insan A pergi makan McDonald. Insan B bagitau insan A - dun wori...aku belanja kau. So, kalau insan A ni termasuk kategori cap-cap yang baik-baik, bila dia mula duduk dekat-dekat dengan insan B, mesti akan ada 'rasa something' yang 'not so comfortable' kan...sebab dia tau insan B dah buat sesuatu yang Allah tak redha.

So, kesimpulan dari cerita tu....selalunya kita boleh kesan aura 'busyuk' bila kita dah mula tau keburukan seseorang tu. Malah, sekiranya tiada rasa ikhlas dalam hati seseorang tupun, mungkin aura 'busyuk' tu akan memancar dari diri seseorang tu dan membuatkan orang-orang di sekitarnya berasa tidak selesa kepada mereka. Paling best dan mudah, kita boleh kesan aura 'busyuk' ni bila seseorang tu marah. Kita rasa macam nak pi jauh-jauh je dari orang yang marah kan...sebab dia sedang mengeluarkan aura 'busyuk'...hehe....
Semoga Allah tidak mewujudkan aura 'busyuk' yang akan dipancarkan dari diri saya. Semoga Allah meredhai semua umat Islam di dunia ini - yang telah meninggal dunia, yang masih hidup dan yang masih belum dilahirkan. InsyaAllah. Apapun, berharaplah kepada Allah supaya aura 'busyuk' tidak banyak keluar dari diri kita. Hanya Allah yang paling utama dan Yang Maha Berkuasa.

No comments: