02 August 2013

Ramadhan Masih Berbaki

Julai yang berlalu saya tinggalkan tanpa sebarang entri. Minda beku. Jiwa kaku. Saya duduk diam-diam di dalam dunia saya sendiri. Menjadi seorang perenung, mencari diri, menghadapi Ramadhan yang bakal tiba.

Di pertengahan Ramadan, saya masih begini, membolak-balik diri. Oh dunia! Oh akhirat! Kedua-duanya bercelaru di dalam minda saya. Sungguh! Dalam hati ada akhirat, tetapi mengapa perlakuan tidak selari dengan hati yang berbisik. Saban hari mencari diri, mencari jiwa yang teguh dan kukuh, teringin sentiasa beribadat hanya kepadaNya di setiap 'saat' kehidupan ini.

Sungguh! Sungguh saya masih mencari...di Ramadhan yang masih berbaki. Kehidupan ini, hanyalah satu permainan, sayalah 'boneka' itu...tetapi intinya....iman yang suci (insyaAllah). Allah, hanya padaMu kupohon kehidupan yang sentiasa diredhai, untuk duniaku, untuk akhiratku. Hanya padaMu, ku meminta dan ku berserah diri.

Saya kaku. Tapi, saya tidak beku. Ramadhan ini, masih berbaki. Hati ini sentiasa pasti. Allah akan membantu. InsyaAllah.

No comments: