30 January 2007

Pengembara 11

Assalamualaikum warahmatullah,

Lama saya tidak mengusik catatan pengembaraan saya di sini. Walau apapun, hanya sesekali yang saya ada kelapangan, saya menjenguk jua catatan yang tidak dapat saya tuliskan. Masa yang amat menuntut saya, dan suasana yang membuatkan saya tidak dapat berkongsi hasil catatan saya di sini.

September 2006, saya mula menjejakkan kaki di daerah ini. Mulanya, saya terasa amat asing. Walau tidak terlalu jauh dari tempat sebelumnya, saya mula merasakan kelainan. Wajah-wajah yang berlainan mula menari-nari di hadapan mata saya, seorang demi seorang mula saya kenali. Pun, sikap dan peribadi yang berbeza menjadikan saya sedikit kaku. Kekasaran, tengkingan dan herdikan menjadikan saya kesasar seketika. Saya tidak betah, pastinya. Pun, memikirkan yang positif, saya menganggap itu semua sebagai satu cabaran. Sementelah, bulan Ramadhan yang menjelma menjadikan saya lebih lega.

Oktober 2006, hari raya yang menjelma seperti tiada makna apa-apa kepada saya, sama seperti tahun-tahun sebelumnya. Kegembiraan suasana itu hanya semasa kecil agaknya. Apabila sudah dewasa sebegini, kedewasaan itu lebih menjadikan saya pemikir dan tidak betah melalui saat-saat penuh kegembiraan seperti dahulu agaknya. Pun, saya balik ke kampung lebih kurang seminggu juga, walau cuti yang sepatutnya lebih panjang telah dikurangkan dengan alasan ada tugas yang lebih penting menanti saya di pejabat.

November 2006, saya lalui di dalam kesibukan yang teramat. Ditambah dengan beban tugas di pejabat yang agak mendesak, dan rupa-rupanya saya masih cuba menyesuaikan diri di tempat baru! Suasana itu masih sama seperti di September yang lalu. Saya masih terasa asing di daerah ini. Penyesuaian itu terlalu lama mungkin kerana keserasian dan sayangkan suasana lama yang sentiasa terpahat di ingatan saya. Entah bila mode ini akan berubah, dan saya hanya mampu berdoa semoga Allah SWT akan memudahkan segala urusan saya di daerah ini. Daerah yang masih asing pada saya.

Disember 2006, hujung tahun yang membawa saya mengingati umur yang kian meningkat. Pelbagai pertanyaan yang mendesak hanya saya abaikan begitu sahaja. Bagaimana mahu memberikan komitmen sedangkan saya tidak terdorong ke arah itu? Bukan saya menolak fitrah semulajadi kehendak manusia itu, tetapi saya sendiri masih mencari pendorong dan pembela kebenaran yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Walau ramai di luar sana, yang mana agaknya dikhaskan untuk saya, dan jawapan ini sebenarnya hanya ada padaNya. Hanya doa yang mampu saya panjatkan semoga segala kesukaran ini tidak akan mengubah rasa taat dan keimanan saya padaNya. Saya hanya ada Dia. Tiada yang lain. Hanya Dia yang Maha Esa.

Awal 2007, saya menunggu-nunggu 20 Januari 2007. Bukan kerana saya tidak meyakini diri dengan tarikh lain, tetapi tarikh itu lebih penting pada saya, kerana pada ketika itulah saya akan terbayang-bayang Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar meredah gelap pekat malam dari Mekah Al-Mukarramah ke Madinah Al-Munawwarah. Bagaimanakah kita hendak menjadikan Islam itu kuat sedangkan di ketika ini, diuji sedikit sahaja, kita sudah rebah. Entah apalah nasib manusia seperti saya terutamanya kalau berada di zaman itu? Mahu dengar seruan Islam, atau saya sendiri akan duduk bersama-sama Abu Jahal merancang untuk menghalang seruan yang murni itu?

Entahlah. Apa yang pasti, semoga Allah menggolongkan saya dan semua umat Muslimin dan Muslimat di dunia ini di dalam kelompok orang-orang yang beriman, InsyaAllah.

Ya Allah, permudahkan sakaratul-maut bagi kami yang lemah ini.
Ya Allah, bantulah kami untuk menjaga iman-iman kami.
Ya Allah, lindungilah kami dari gejala negatif dan lorongkan kami di jalan yang Engkau redhai.
Ya Allah, ampunkan kami, hamba-hambaMu yang lemah lagi hina ini.

Amin.

No comments: