29 January 2007

10 Muharram 1428H / 29 Januari 2007

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Selamat Tahun Baru Hijrah kepada semua muslimin dan muslimat di seluruh dunia. Telah 1428 tahun berlalu dan pelbagai penghijrahan telah dibuat sejak di zaman Rasulullah SAW hinggalah ke saat ini. Tapi, apakah penghijrahan kita ini sama seperti hijrah penganut awal Islam di zaman jahiliah dahulu semasa bergerak menuju ke Habsyah, atau apakah sama dengan hijrah Rasulullah SAW ke Madinah? Paling pasti, untuk kita sekarang ini bukanlah ancaman dan ketakutan kerana penderitaan fizikal, tetapi rohani dan hati kita yang telah dijajah oleh pemikiran yang songsang.

Lama benar saya tidak menulis di sini. Masa yang saya cemburui, atau masa yang mencemburui saya, pilihlah salah satu antaranya. Pelbagai kejadian dan peristiwa yang tidak dapat dielakkan menjadikan saya benar-benar di dalam kesuntukan. Pun, masa itu bukan masalah. Masalah itu timbul hanya kerana perancangan yang masih belum dapat dipraktikkan sepenuhnya. Sekadar merancang belum tentu akan membuahkan hasil sekiranya tiada iltizam yang kukuh dan padu untuk membuat perubahan. Ini jua Hijrah. Jika ada perubahan ke arah yang lebih baik dan lebih diredhaiNya.

Mode saya hari ini, mahu lebih bertenaga dan mahu menjadi perancang yang lebih sempurna. Hakikatnya, Maha Sempurna Dia yang tidak boleh dipertikaikan. Semoga urusan saya dipermudahkanNya untuk hari ini dan hari-hari seterusnya, insyaAllah.

Ya Allah, andai kematian untukku pada hari ini, matikanlah hambaMu ini di dalam keadaan beriman padaMu, dan jua untuk semua muslimin dan muslimat di dunia ini. Hidayah dariMu Ya Allah, pada sepertiga malam yang tadi, walau tanpa solat, membuatkan hambaMu ini tertunduk sayu. Apakah dunia ini masih mengheret hambaMu ini ya Allah.

Ya Allah, bantulah hambaMu yang lemah ini ya Allah, untuk perkara dunia dan perkara akhirat. Redhailah hambaMu ini. Hanya petunjukMu dan nur dariMu yang dapat menerangi kehidupan ini. Semoga hambaMu ini sentiasa di dalam lindunganMu. InsyaAllah.

No comments: