30 September 2006

9 Ramadhan 1427H / 2 Oktober 2006

Assalamu'alaikum warahmatullah,

Tarikh keramat untuk saya dan anak-anak murid saya. Tidak ramai. Hanya 4 orang. 3 lelaki dan seorang perempuan. Akan berjuang untuk menjadi pemimpin, insyaAllah. Pada mereka bukan sahaja saya sematkan ilmu, tapi jua pemikiran dan rasa keimanan. Saya tidak mahu mereka terlupa; pada udara yang mereka hirup, pada matahari yang memberi cahaya, pada hujan yang beriringan dengan rahmat, pada bumi yang mereka pijak, pada nikmat malam yang memberi rehat, pada segala-galanya kurniaanNya. Saya tidak mahu mereka melupakan Dia, walau di mana mereka berada selepas ini.

InsyaAllah, kejayaan mereka akan sentiasa didoakan. Semoga segala ilmu yang telah diberikan bukan sahaja untuk kejayaan sebuah peperiksaan, tapi juga untuk masa depan yang lebih bermakna, diiringi iman, islam, ihsan dan redha dariNya. Saya tidak meninggalkan apa-apa untuk mereka. Saya serahkan mereka kepadaNya, kerana saya jua akan dikembalikan kepadaNya.

Tariq, Majid, Izzuddin dan Amalina. Tenang dan Teliti. Ingat pada Allah. Tawakkal. Kita telah berusaha selama setahun ini, semoga segala usaha dan ikhtiar kita akan sentiasa berada di dalam redhaNya. Ilmu yang diberikan itu bukan hanya bertujuan untuk peperiksaan. Ingatlah, masa masih panjang dan laluan di hadapan kamu semua masih sangat jauh. Ingatlah pesanan dan nasihat itu, dan jua yang telah diingatkan kepada kamu semua semasa sesi pembelajaran, semoga kamu semua lebih tabah dan lebih taat padaNya, insyaAllah.

Ya Allah Yang Maha Bijaksana,
Ya Allah Yang Maha Mengetahui,
Ya Allah Yang Maha Berkuasa,
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang,
PadaMu kuserahkan diri, bersama mereka semua. Bantulah mereka, tenangkan mereka, berikan mereka kekuatan dan keinginan untuk menjadi manusia sempurna yang Engkau redhai, bukan sahaja kejayaan di dunia, tapi jua di akhirat sana. Merekalah perintis kini, untuk generasi Islam di masa akan datang. Amin.

Nota : Jadual Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah memberi kesan kepada anak-anak murid didikan saya. Hari Selasa umpamanya, dua kertas Sains di sebelah petang dan dua kertas Matematik pada Rabu sebelah pagi membuatkan mereka rasa tidak selesa. Paling pasti, hari Khamis dan Juma'at yang agak 'lengang' memberikan pelbagai pandangan yang berbeza. Ditambah lagi pada hari Sabtunya, ada sebilangan yang akan mengambil ujian untuk masuk ke MARA.

Semoga mereka semua termasuk pelajar-pelajar Muslimin dan Muslimat Tingkatan Tiga tahun ini yang akan mengambil peperiksaan akan dapat menghadapi peperiksaan dengan tenang, teliti dan dipermudahkan Allah dengan hasil kejayaan yang gemilang. Generasi ini di masa akan datang akan menjadi pelapis untuk memimpin ke arah Islam yang diredhai Allah. Semoga mereka semua berjaya, insyaAllah.

No comments: