11 September 2006

Perubahan

Assalamu'alaikum warahmatullah,
Jika duduk di sini, saya akan nampak kepincangan yang tidak saya ubah. Di luar sana juga ada kepincangan,

tapi



sekurang-kurangnya saya berjaya keluar dari sini dan membuktikan yang saya tidak selesa berada dengan kepincangan di dalam ini.
Di luar sana, nantilah...saya hadapi!


Saat-saat perubahan di dalam hidup saya semakin hampir. Seiring dengan buku amalan yang baru dibuka agaknya, norma hidup itu jua akan berubah. Walaupun bukan semuanya, walaupun bukan sepenuhnya, perubahan itu tetap ada. Apa yang akan di lalui nanti, sedikit sebanyak menggetarkan jua hati saya untuk melaluinya.


Alhamdulillah. Ruang kelas pengajaran saya masih tidak terbatas, untuk tahun ini. Pun, tahun hadapan, apakah reaksinya dengan perubahan ini agaknya. Penggunaan masa juga perlu dititikberatkan. Jika masa menjadi lebih santai dan agak lapang, alhamdulillah. Jika masa menjadi lebih panjang, jua...alhamdulillah. Kedua-duanya saya perlu ambil kira kerana laluan perjalanan yang telah mengalami perubahan.


Keadaan di situ pula nanti, apatah yang akan saya hadapi. Mungkin sama dengan persepsi saya di awal menerima surat tawaran ke bandar ini pada empat tahun yang lalu agaknya. Awalnya, memang tidak ada rasa selesa. Tidak ada rasa gembira. Terbayang pelbagai situasi menjelikkan yang tidak saya gemari. Kesesakan, pemikiran, tindakan, segalanya bersatu memberikan bayangan-bayangan yang negatif. Alhamdulillah, mampu jua diredahi dengan redhaNya.


Mungkin sama jua persepsi ini pada apa yang saya rasakan dahulu. Pilihan ini, Dia yang menjadikannya untuk saya. Dan, ada hikmah untuk semua kejadiannya tanpa disedari. Allah yang Maha Adil, tidak diberatkan hamba-hambaNya dengan apa yang tidak mampu ditanggungi mereka. Walau nampak perit, getir, tapi ianya akan tetap berlalu, seperti yang telah ditakdirNya. Hanya dengan namaNya.


Ya Allah, dalam gentar ini, hanya namaMu di hati. Permudahkan urusan kami, hamba-hambaMu yang lalai dan hina ini. Lapangkanlah diri-diri kami, untuk terus taat dan mengingatiMu. Bantulah diri kami, untuk mengejar redha dan rahmatMu. Jadikanlah kami, hamba-hambaMu yang beriman yang tidak akan lalai dan alpa.
Ya Allah, ampuni kami.


Amin.

No comments: