07 June 2007

Pengembara 16

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Catatan perjalanan saya di sini, di dunia yang penuh liku. Laluan yang tidak pernah sunyi dari air mata, dari tawa gembira, tidak lelah dari keletihan yang panjang. Laluan yang sukar (ujian ini tidak sukar, kerana Allah yang Maha Pengasih memberi kita dalam kadar yang mampu kita menanggungnya, tapi kesukaran itu ternilai mengikut persepsi masing-masing - jangan putus asa dan jangan mengeluh pada ujian yang seketika cuma) untuk mendapat redhaNya, insyaAllah.

Bulan Mei 2007 yang baru berlalu.

Saya redah tanpa catatan pengembaraan ini. Kenapa? Saat melarik rindu begini padanya, redhalah saya dengan hanya berdiam diri memeluk tubuh merenung seorang saya yang masih jua tidak patuh pada pesanannya. Pesanan seorang yang mulia, yang masih kekal namanya hingga kini di sudut hati saya, dan akan kekal sampai bila-bila, kerana dia kekasih Allah yang Maha Esa.

Muslimin dan muslimat mana yang tidak mengenali dia. Saban pagi, nama yang sering mengasak minda saya, mendengar namanya berkumandang bersama udara pagi yang sebetulnya cukup segar, tapi apabila melepasi tol Sungai Besi saja, tiada lagi udara segar seperti di kampung sewaktu kecil-kecil dulu.

Indahnya zaman dulu, zaman kanak-kanak, setiap kali menghabiskan cuti di kampung sewaktu cuti persekolahan. Usai solat Subuh, usai mengaji, usai mengejutkan adik-adik yang amat liat bangun untuk bersolat kerana diulit kesejukan dinginnya suasana pagi di kampung, usai segalanya dan dapatlah dihirup udara pagi yang amat segar. Kini, apabila pulang ke tempat yang sama, suasana itu masih sama, walau perasaannya berbeza. Saya kini sudah dewasa, bukan lagi seperti anak-anak kecil yang patut bermanja (itu sahaja bezanya, walau sudah dewasa, ibu dan ayah tetap beraja di hati seorang anak - tetap rasa ingin dimanjakan, walau caranya kini sudah berbeza).

Itulah juga dia, yang sering beraja di hati saya sejak dulu, saat mula saya mengenalinya seawal usia dua tahun. Hingga kini tidak pernah lupa dalam ingatan, tapi saya lupa dalam perlakuan. Saya jarang akur untuk mengiyakan, sunnahnya perlu dipatuhi. Pesanannya harus diingati dan diamalkan. Hanya Dia yang Maha Mengetahui, saya ini terlalu lalai dan alpa. Dia, jarang saya ingati. Tapi dia, amat menyayangi saya. Dia yang tidak pernah melupakan umatnya.

Ya Allah, andai ini hidayah dariMu untuk hambaMu yang hina ini pada ketika ini, kekalkan hambaMu ini di dalam keadaan beribadah kepadaMu, setiap saat dan waktu...kerana hambaMu ini sangat lemah dan sering alpa, sering tersasar dari laluan yang patut dan benar.

Ya Allah, dia kekasihMu. Dekatkan ku pada kebaikan dan jauhkanku dari kejahatan seperti yang didoakan dia. Ya Allah, jadikan hambaMu ini sering mengingatiMu, dan mengingati dia, dan mengamal ajaran yang dibawanya.

Ya Allah, kukuhkan iman-iman kami, dan jangan tinggalkan kami tanpa petunjuk dan nurMu, walau kami terlalai berjuta-juta kali...hanya kerana Engkau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Engkaulah Allah, Tuhan yang Maha Pengampun.

Amiin.

No comments: