28 February 2008

Lagu

Andrea Bocelli : secara tiba-tiba saya sudah jadi minat mendengar lagu penyanyi yang tidak boleh melihat ini.

Bukan kerana saya faham liriknya, tetapi kerana saya tertarik pada iramanya. Untuk pertama kalinya, saya tertarik pada irama, bukan pada senikata.


Sebelum ini, dan masih lagi, saya menggemari lagu-lagu nasyid. Saya suka mereka-reka cerita di sebalik setiap lagu yang saya dengar dengan cara menghayati senikatanya. Seronok mengingati pengorbanan Rabiatul Adawiyah, Saidatina Khadijah, Saidatina Aisyah melalui lagu. Apabila tiba lagu-lagu ketuhanan, lebih-lebih lagi ‘rasa’ yang hadir.

Pun, sebenarnya, saya akui saya jarang mendengar lagu-lagu. Saya lebih suka mendengar bunyi alam. Seronok bukan, dikelilingi burung-burung yang berkicauan, disapa angin sepoi-sepoi bahasa menyapu wajah, dikelilingi pohon-pohon hijau melambai-lambai, di tambah deruan air terjun yang menyamankan dan menghirup udara yang menyegarkan. Alangkah seronoknya.

Saya merindukan kehijauan dan alam yang menenangkan. Oksigen yang bersih dan ekologi sistem yang tidak terganggu.

Saya tidak suka asap kenderaan yang menyesakkan dan bunyi lori, kereta dan kapal terbang yang membingitkan. Karbon monoksida dan sulfur dioksida yang berleluasa merata-rata, dengan sinar ultraviolet yang merosakkan kulit.


Wajarkah pejabat saya ini jadi sebuah taman kecil dikelilingi tumbuh-tumbuhan dan air terjun buatan?

No comments: