29 February 2008

Sukatan dan Timbangan

Berhati-hati dengan sukatan dan timbangan
– semasa memandu pagi ini, fikiran saya tiba-tiba diterjah dengan arahan ini.

Selalu, apabila membaca arahan dari Allah di dalam Al-Quran berkaitan sukatan dan timbangan, saya akui fikiran cetek saya ini hanya akan mengaitkan arahan tersebut hanya untuk para peniaga dan penjual sahaja.

Pagi ini, minda saya berubah. Alhamdulillah.

Sukatan dan timbangan rupanya merujuk kepada semua amanah yang telah diberikan oleh Allah kepada setiap individu. Allah minta kita menyempurnakan sukatan dan timbangan dengan adil, dan ianya bukan hanya merujuk kepada para peniaga dan penjual sahaja.

Pemimpin yang adil perlu memastikan sukatan dan timbangan dalam arahannya bertepatan dengan kehidupan menuju Allah.

Para pendidik juga perlu memastikan ilmu yang diberikan kepada anak-anak muridnya adalah menepati sukatan dan timbangan yang sewajarnya samada berdasarkan gaji yang diterima ataupun perkadaran ilmu yang memang patut diterima oleh anak murid tersebut.

Para pekerja di pejabat yang telah dianugerahkan amanah juga perlu memastikan sukatan dan timbangannya di dalam tugas yang dilaksanakan adalah menepati pertimbangan yang sepatutnya.

Pelajar sekolah juga perlu memastikan sukatan dan timbangannya dalam menuntut ilmu tidak lari dari tuntutan ilmu yang baik kerana Allah, dengan perbuatan semasa menuntut ilmu juga tidak lari dari sukatan dan timbangan yang tepat.

Anak-anak, juga perlu memastikan sukatan dan timbangannya di dalam tanggungjawab kepada ibu bapa. Ibu bapa, juga perlu memastikan sukatan dan timbangannya adalah menepati kehendak Allah.

Pendek kata, semua manusia di dunia ini perlu memastikan sukatan dan timbangan masing-masing. Ini arahan Allah, dinyatakan berulang-ulang di dalam Al-Quran.
Sukat rasa di hati kita, adakah rasa-rasa mazmumah yang bersarang di dalam diri semakin membawa kita semakin jauh dari laluan menuju Allah.
Sukat kata-kata, supaya mulut tidak membawa kepada badan yang binasa. Setiap janji yang tidak tertunai menunjukkan kemunafikan kita, tanpa kita sedar.
Sukat perbuatan, supaya redha Allah sentiasa bersama kita.
Sukat harta kita, yang halal itupun masih pinjaman Allah di dunia. Masih bukan milik kita sepenuhnya, yang bila-bila masa akan diambil tanpa kita tahu waktunya.
Sukat tahap kepimpinan kita, kerana semua orang adalah pemimpin, di dalam organisasi masing-masing. Terlebih kepada pemimpin-pemimpin yang mentadbir sebuah negara.
Sukat amalan dan ibadat kita, adakah sudah cukup untuk dibuat bekal.
Sukat-sukat dan timbang-timbanglah diri kita, adakah laluan hidup kita ini menepati kehidupan yang diredhai Allah.
InsyaAllah, dengan menjaga sukatan dan timbangan dalam kehidupan kita, laluan yang kelam akan menjadi cerah. Redha Allah akan bertambah. Kehidupan di akhirat menjadi lebih mudah.

Dunia ini, hanya pinjam-pinjaman untuk sementara.


#Entri ini tidak ada kaitan dengan mana-mana logo parti yang sedang 'berjuang' sekarang ini.

No comments: