05 March 2008

Akhbar dan Media

Saya rasa sayu, hari ini.
Entah apalah yang telah merasuk saya. Saya kasihan kerana saya sendiri demam menjelang pilihanraya, agaknya. 'Demam pilihanraya' kerana parti itu ini itu tidak menular pada saya sedikit pun. Suhu badan panas tiba-tiba, dan air mata saya mengalir. Saya hilang selera makan. Saya demam kerana terlalu sibuk. Saya demam kerana Allah, diingatkan Allah supaya berhenti sejenak dan menoleh : pada Al-Quran, pada buku hadis, duduk-duduk melayan perasaan untuk Allah. (smile)

Saya rasa sayu. Pun, hidup perlu diteruskan. Bukankah kehidupan menuju Allah? Perlu kuat, kerana di dunia sementara ini, serasa ujian dan godaan memakan masa yang lama. Hakikatnya, ada penghujung yang perlu dinantikan - dengan tenang dan sabar. Macam orang nak berpilihanraya dan berkempen, selepas 8 Mac 2008, redalah segala tulang temulang dan degupan jantung serta bicara-bicara manis apabila pucuk pimpinan baru telah ditemui.

Harapnya, pucuk pimpinan yang ditemui itu diredhai Allah, insyaAllah. Biarlah 5 tahun ini mengecap gembira, dengan keadilan pemimpin yang ikhlas dan sabar.

Entri di bawah ini saya tulis pada 3 Mac 2008. Bagaimanapun tidak sempat diposkan memandangkan saya ada sedikit hal yang perlu dilunaskan. Tambahan, saya demam. Hmm.

Saya buka akhbar pagi ini. Saya nampak lagi. Berterabur janji.

Cadangan saya:

1. Simpan semua akhbar menjelang pilihanraya yang ada macam-macam cerita ni (tak kiralah dalam bahasa apa pun, asalkan kita sendiri faham apa yang kita baca). Simpan elok-elok di tempat yang selamat. Lagi bagus kalau ada yang rajin merakam setiap berita terkini yang disiarkan melalui televisyen dan pelbagai media pada masa ini.

2. Pastikan calon-calon yang bertanding di kawasan yang kita huni, atau yang ada kaitan dengan perniagaan kita, atau sebarang bentuk perkara yang berkaitan dengan diri kita. Kalau nak melancong ke tempat-tempat itu pada masa akan datang pun, pastikan kita ambil tahu siapa calon-calon di tempat tersebut.

3. Selepas pukul 8.45 malam, 8 Mac 2008 nanti (saya dengar di Radio IKIM bahawa selepas 8.45 malam, keputusan pilihanraya dapat diumumkan di seluruh negara), belek-belek calon manakah yang menang di dalam pilihanraya tersebut bagi kawasan-kawasan yang berkaitan dengan diri kita. Pastikan memang benar calon-calon itu menang dengan sepenuhnya dan jadi wakil kepada rakyat-rakyat di tempat tersebut.

4. Semak semula akhbar-akhbar dan pita video rakaman yang kita simpan tadi. Sekiranya ada janji-janji yang pernah dinyatakan oleh calon yang menang tersebut, kaji dan lihat berapa lamakah janji-janji tersebut dapat ditunaikan. Berilah kadaran masa yang bersesuaian dengan keadaan semasa : sebagai contoh, jalan baru boleh siap dalam masa 6 bulan, bangunan sekolah baru boleh siap dalam masa 8 bulan.

5. Sekiranya janji-janji tersebut sebahagian besarnya dapat ditunaikan, kaji juga faedahnya kepada pembangunan agama, bangsa dan negara kita, tak kiralah dalam kategori agama yang mana diri kita ini, bangsa apakah kita ini. Adakah pembangunan yang membazir dan merugikan rakyat atau pembangunan yang menguntungkan rakyat dan memberi faedah kepada semua golongan rakyat, bukan hanya kepada segolongan kecil yang duduk-duduk memberi keputusan sahaja. Sekiranya pembangunan yang baik, Alhamdulillah dan tingkatkanlah ‘kepercayaan’ kita kepada pemimpin tersebut untuk musim pilihanraya akan datang.

6. Sekiranya wakil rakyat yang baru tersebut ‘terlambat’ atau ‘tidak mampu’ untuk menunaikan janji-janji mereka, buatlah analisa untuk pilihanraya bagi 4 atau 5 tahun akan datang pula. Pastikan analisa ini berkaitan keadaan semasa selama 5 tahun ‘pemerintahan’ wakil-wakil tersebut. Dari segi budi bahasanya, akhlaknya, perlakuannya dan mengapa janji-janji tersebut tidak mampu ditunaikannya. Mungkin ada sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Bagaimanapun, sekiranya di antara 200 janji-janji manis yang ditabur dan hanya 1 yang mampu ditunaikan, pastikan bahawa wakil-wakil tersebut tidak digolongkan di antara 3 kategori golongan-golongan munafik.
Saya harap cadangan ini dapat membawa kepada rakyat supaya berfikir tentang bagaimana memastikan hasil pilihanraya adalah telus dan tidak membebankan rakyat pada masa-masa akan datang di sepanjang 5 tahun selepas ini, bagi menantikan pilihanraya yang baru pula.

Diri kita sendiri yang perlu memastikan ketelusan itu sebelum menuding jari dan menuduh kepada mana-mana pihak lain tentang janji-janji yang tidak tertunai. Manusia ini, Allah jadikan ada sifat-sifat pelupa di dalam dirinya, dan ada manusia lain yang perlu mengingatkannya, sekiranya dia sendiri kadang-kadang terlupa tentang arahan-arahan Allah, malah janji-janji yang telah ditaburnya. Ini dinyatakan juga di dalam Surah Al-Asr – jadilah orang-orang yang sentiasa berpesan-pesan dengan kebenaran.

Saya rasa wakil-wakil yang akan bertanding ini pun perlu merekod dan mencatat setiap kata-katanya di sepanjang pilihanraya ini bagi memastikan janji-janji tersebut tidak dilupakan. Pelupa itu, salah satu punca keburukan sikap.

InsyaAllah, barulah hidup kita akan disinari dengan akhlak yang diredhai Allah dan iman yang kukuh yang membawa kita kepada kehidupan menuju Allah. Kehidupan yang hanya satu tujuan ini sebenarnya boleh membawa kemakmuran kepada semua individu. Sebabnya, kehidupan menuju Allah membawa kepada akhlak dan perlakuan yang baik, niat yang betul hanya keranaNya dan tindakan yang berselari dengan kehendak dan sunnah Rasulullah. Islam itu agama yang syumul (sempurna).

Islam itu perlu ditegakkan walau dengan apa cara sekalipun, paling pasti cara-cara itu perlu diredhai olehNya. Kehidupan menuju Allah, pada saya satu frasa yang amat perlu difikirkan. Bukankah dunia ini hanya sementara, kenapa perlu dikejar-kejar dengan melampau-lampau untuk sesuatu yang kita akan tinggalkan.

“Berusahalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi, beramallah kamu seolah-olah kamu akan mati 5 minit lagi.”

Kenapa matinya bukan ‘esok’. Kalau esok, masanya masih sangat panjang. Bayangkan diri kita ini akan mati 5 minit lagi, apa yang sempat dibuat agaknya? Nak bertaubat pun, sempatkah?

Semua orang hanya memikirkan usaha, tetapi sering terlupa tentang amal. Amalan yang baik dan diredhai Allah.

Di dalam kubur dan di akhirat nanti, tidak ada sesiapa yang akan membantu kita. Masing-masing akan cuba melepaskan diri sendiri. Amalan kita sahajalah yang akan duduk di sisi kita cuba menolong dan membantu sekadar terdaya. Sekiranya amalan kita dipenuhi kejahatan, alangkah malangnya diri kita ini kerana neraka sahajalah yang layak untuk kita. Pun, jika amalan kita disinari cahaya kebaikan, alangkah cantiknya diri kita di akhirat nanti dengan wajah berseri-seri dan rahmat Allah yang melimpah ruah untuk kita.

Pastikan di mana tempat kita di akhirat nanti, sebelum memastikan tempat duduk letak diri kita di dunia ini.

Dunia ini, hanya sementara. Allah jualah segala-galanya di dalam kehidupan kita. Semoga Malaysia akan memiliki pemimpin-pemimpin yang menjadikan Allah sebagai tonggak di dalam setiap perlakuan mereka dan tidak hanya mementingkan diri mereka sendiri serta memikirkan ingin hidup kekal di dunia ini. InsyaAllah.

Saya masih rasa sayu. Adakah kerajaan 'duplicate' Rasulullah SAW dapat dipraktikkan di negara ini? Siapakah yang masih ikhlas untuk berjuang kerana Allah? Bukan kerana parti, bukan kerana kedudukan dan pangkat, bukan kerana diri sendiri? Bukan kerana harta, keluarga dan masa depan negara? Hanya satu, perjuangan kerana Allah. Ikhlas kerana Allah. Ikhlas. Ikhlas. Ikhlas, dan ihsan.

Saya masih rasa sayu. Semoga setiap detik ujian Allah dan godaan syaitan dapat saya tangani dengan sabar. Semoga Allah meredhai saya. Saya mahu sentiasa diingatkan tentang mati dan kehidupan akhirat yang abadi.

Di sini, benih ditabur. Nanti di sana, benihnya saya akan tuai. Harap-harap tidak ada benih yang rosak di dalam taburan saya. InsyaAllah.

No comments: