07 March 2008

Pesta Lampu Brek

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Pesta lampu brek pagi ini. Banyak. Sesak.

Dari Bandaraya Shah Alam menghala ke Kuala Lumpur. Di hadapan Mid Valley Mega Mall sepanjang Lebuhraya Persekutuan. Walau pagi masih awal. 7.05 pagi. Saya jangkakan, jalan agak sedikit lengang kerana esok hari mengundi.

Bagaimanapun, apabila tiba di Jalan Istana dan masuk ke simpang untuk menghala ke Jalan Tun Razak sebelum masuk ke Bulatan Pudu, jalan sudah tidak sesak. Memang lain dari kebiasaan. Warga Kuala Lumpur sudah ramai balik mengundi.

Pun, tidak semua yang balik ke kampung. Sudah ramai yang mengundi di kawasan bandar. Baguslah. Ada keseimbangan di kampung dan di bandar. Di tempat kerja saya ini pun, sebahagian besar yang masih muda belia sudah mengambil cuti, hari ini. Mereka masih belum berkahwin, masih belum mempunyai anak, tetapi masing-masing mengambil inisiatif untuk pulang mengundi di kampung masing-masing. Ada yang kampungnya di Terengganu. Ada yang di Kelantan. Ada yang di Johor. Ada yang di Pahang.

Kadang-kadang saya hampir tergelak. Apabila berbual, keluarlah perkataan – itu orang mata hijau, ini orang mata hijau. Eh, mana perginya orang bermata biru? Mungkin mata hijau lebih cantik, lebih terang, lebih jelas dan lebih bersinar. Agaknya. Mata Harry Potter warna hijaukah? (smile)

Mungkin mata-mata biru itu sekarang ini banyak di ceruk-ceruk dan ulu-ulu kampung yang dikunjungi para calon hanya apabila menjelang pilihanraya sahaja. selepas pilihanraya, selepas menang dan setelah 5 tahun berlalu, barulah nampak mata-mata biru itu semula, setelah calon-calon itu menjenguk semula bagi pilihanraya seterusnya.

**********

Wah, bilangan pengundi hantu makin meningkat rupanya. Setiap kawasan dibekalkan pengundi hantu yang bukan sedikit. Ramai. Bilangannya usah disebut, menjangkau ratusan orang di satu-satu kawasan. Baguslah, apabila sudah diundi oleh ‘hantu’, corak pemerintahan pun hilang dari sifat-sifat yang disuruh Allah. Hanya memikirkan kehidupan kekal abadi di dunia ini.

Ini namanya ketelusan dan kejujuran yang kurang. Baru hendak memilih pemimpin pun sudah tidak jujur, bagaimana hendak memegang tampuk pemerintahan?

Untuk apa menang kalau menipu diri sendiri dan orang-orang disekitarnya. Ikhlaslah sedikit, sekurang-kurang ada perisai untuk menahan kepanasan di akhirat nanti.

Macam budak sekolah yang meniru di dalam peperiksaan. Mereka dapat nombor satu, naik ke pentas, dijulang oleh ibu dan bapa kerana anak mereka hebat.

Menang di mata orang, kalah di hati sendiri. Tidak ada rasa berdosa dan bersalah kerana ramai orang buat perkara yang sama. Perpaduan untuk tidak jujur memang mudah untuk diikuti. Perkara lagha sudah jadi kebiasaan yang sebati dalam diri. Untuk jadi baik memang susah. Untuk jadi jahat memang senang. Allah itu satu. Syaitan dan nafsu itu dua. Memanglah sukar untuk berubah kepada kebaikan. Dua lawan satu. Tapi, kena usahalah. Tak berusaha, Allah tak akan ubah.

Kebiasaan yang membinasakan ini, jika sudah dipupuk sejak lama dahulu, memang sukar untuk disingkirkan.

Macam karat pada badan kereta, kalau masih sedikit, mudah untuk dirawat. Tetapi, kalau sudah banyak, memang sukar untuk dirawat. Caranya, sembur saja cat yang baru. Cat yang lama itu memang sudah tidak boleh digunakan lagi.

Fikir-fikirlah. Yang faham, akan berfikir. Kurang faham pun, akan berfikir untuk faham. Tapi kalau memang tidak mahu faham, fikirlah sehingga lapan juta kali pun, hasilnya tetap sama – tidak faham.

*********

Semoga pemilihan pemimpin kali ini akan berada dalam ketelusan dan kejujuran yang diharapkan oleh rakyat, agama, bangsa dan negara.InsyaAllah.

Saya berdoa semoga tampuk pemerintahan kali ini tidak diliputi hasad dan dengki, iri dan sakit hati, penipuan dan pembohongan. InsyaAllah.

*********

Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya seorang rakyat biasa yang mengharapkan semoga Malaysia ini akan menjadi sebuah negara yang maju dan terbilang bukan sahaja dari segi ekonominya, pendidikannya, perniagaannya, hasil import eksportnya, tetapi biarlah juga mempunyai kekuatan di dalam melaksanakan perintah Allah di dalam kehidupan seharian.

Dijadikan Allah itu tonggak di dalam diri, di dalam keluarga, di dalam kawasan perumahan, di dalam sebuah bandar, di dalam sebuah negeri dan di dalam sebuah negara.

Jangan di pandang dunia yang menggiurkan tetapi menyiksakan ini. Dunia ini, akan kita tinggalkan sedikit masa lagi.

No comments: