23 September 2008

Cinta Kepada Rasulullah SAW

Assalamualaikum warahmatullah...

Saya tertarik pada Kuliah Tafsir Ustaz Zahazan di Radio IKIM pada 22 September 2008 (semalam). Kuliah yang membahaskan rasa cinta kepada Rasulullah SAW juga membicarakan tentang serendah-rendah iman dan setinggi-tinggi iman. Pun, yang saya hendak sebutkan di sini adalah serendah-rendah tahap keimanan itu ditunjukkan dengan membuang/mengelakkan halangan di jalanan.

Selalunya, saya cuma mampu membayangkan ada pokok yang tumbang di jalanan dan sesiapa yang berhenti dan membuang pokok/kayu tersebut ke tepi dan memudahkan perjalanan orang lain telah menunjukkan tahap keimanan tersebut. Bagaimanapun, rupa-rupanya pemikiran saya sangat cetek. Bukan sahaja apabila ada halangan di jalanan dan kita membuang halangan tersebut, tapi sebaiknya 'kita ini jangan mewujudkan halangan di jalanan'.

Jadi, Ustaz Zahazan menyebut tentang membuang sampah di jalanan yang sering diamalkan oleh mana-mana pemandu di Malaysia (macam dah jadi trend rakyat Malaysia pula) - walaupun sekadar sehelai plastik/sebotol air mineral yang sudah kosong/satu tin minuman yang sudah kosong - sebenarnya trend ini telah menunjukkan bahawa kita sebenarnya telah mewujudkan halangan di jalanan, sedangkan serendah-rendah iman itu membuang halangan di jalanan.

No comments: