12 November 2009

Entri 212 Yang Gembira

Assalamualaikum warahmatullah...

Sungguh ianya mudah. Saya sudah mendapat 'diri' saya semula. Kalau mahu katakan ianya seperti :-

kekuatan
semangat baru
ketenangan
ketabahan
rahmat
hidayah
redha-Nya

pun ianya mungkin disusun dan terpamer dalam satu kategori yang sama.

Saya mungkin terlupa lagi. Satu perkara lagi. Senyum. Ini kan trademark saya. Haha.

Sebenarnya walau saya duduk dalam 'gua' saya lama-lama pun, saya masih jua tersenyum. Tapi, kalau orang lain tidak merasakan pahit dan kelatnya senyum plastik saya itu, diri saya sendiri yang mempamerkan senyum plastik itu dapat merasakan pahit dan kelatnya - sungguh tidak best. Saya kan selalu senyum dengan seikhlas hati. Sebelum duduk di dalam gua. Ok. Selepas ini tiada lagi senyum plastik. InsyaAllah.

Saya akui, lama benar tempoh saya menginap di dalam 'gua' saya kali ini hingga saya terlupakan kehadiran 'diri' saya yang satu lagi. Berapa lama agaknya? Ya...memang benar-benar lama kerana seingat saya dalam tempoh lebih dari satu bulan. Sebab, selalunya 'gua' saya tu macam ala-ala hotel je....saya outstation dua tiga hari dan kemudian saya keluar balik. Tapi kali ini? Lama pula outstation saya kali ini.

Alhamdulillah. Saya sudah check-out dari 'gua' saya. Semalam sebelum pukul 12 tengahari. 11.11.2009. Nasib baik dapat keluar segera mengikut masa yang ditetapkan sebelum dihambat oleh pak pertapa gua yang sudah tentu akan charge saya lebih kalau saya duduk lebih masa.

OK. Selamat tinggal 'gua'.

Isnin 9.11.2009, saya balik ke rumah seawal 9 malam. Dari Putrajaya.
Selasa 10.11.2009, saya balik ke rumah seawal 6 petang. Dari pejabat.
Rabu semalam, saya balik ke rumah seawal 8.30 malam. Dari rumah kakak ipar saya.

Apa yang seronoknya dengan hari Rabu? Kalau berjumpa dengan anak-anak-anak-anak-anak saudara saya (sudah 5 orang sekarang ini) memang saya rasa amat seronok. Penghilang keresahan hati bila dapat tengok budak-budak yang comey-comey ni.

Si abang sulung, usianya 7 tahun, kalau jumpa saya, selepas dia salam dan cium tangan saya, masih cium saya di tiga tempat. Pipi kanan. Pipi kiri. Dahi. Saya jua akan cium dia di tiga tempat. Pipi kanan. Pipi kiri. Dahi. Kemudian saya akan peluk dia. Kemudian kami akan main guling-guling sebab saya akan menggeletek dia. (Attention : sejak dia baby hinggalah dia sudah besar begini, memang rutin itu tidak berubah malah sudah terjangkit kepada keempat-empat adik-adiknya). Jadi semalam bila saya mahu peluk dia, dia berulang-ulang pesan - Mak Ngah jangan geletek ya. Saya rasa sebab dia baru lepas makan mi sup. Roti canai. Perut dia masih penuh. Jadi saya tidak geletek dia. Saya memang pegang pada janji. Lagi satu, muka dia memang sebiji muka saya. Ada beberapa kawan-kawan saya kata, macam tampal muka dia tu dan letak atas muka saya. Eh, sama ke agaknya? Maknanya muka saya comey macam budak 7 tahun la? Haha. Perasan.

OK. Si abang nombor dua pula. Usianya 5 tahun. Best. Dia tunjuk robot singa dia yang abi dia (abang saya la...) baru beli sebab dia dapat nombor 1 peperiksaan lepas. Anak nombor dua (sama macam saya) jadi, ikut mood dia mahu peluk-peluk saya. Tapi kalau sudah peluk, susah mahu lepas. Saya faham. Kami yang nombor dua ni (siapa lagi nombor dua? sila angkat tangan....) memang anak nombor dua sukar menunjukkan kasih sayang. Mereka sangat manja, ada rasa sangat sayang pada semua orang di dalam hati, tapi sudah tentu akan dipendam-pendamkan dengan sangat lama, dan kadang-kadang akan terus menyiksa diri. Jadi, saya faham karakter anak saudara saya ini. Lagi satu, tentulah suka mengusik. Sebabnya, dia suka mengusik saya kalau dia nampak saya sedang baring-baring ke, hingga saya pun akan bangun dan akan kejar dia dan usik dia sampai menangis-nangis. Best kan? Haha. (Kadang-kadang, saya amat takut dengan 'aura nakal' saya yang terkadang melebihi had laju lebuhraya di Malaysia...)

Si kakak nombor tiga. Usianya 4 tahun. Huhu. Sangat manja. Tapi sebab saya bukan anak nombor tiga, saya tidak dapat menyelami sesungguh hati perasaan anak nombor tiga ini. Pun yang saya dapat perhatikan, kalau dia kata A, A lah. Kalau B, B lah. Saya juga mendapati dia sukakan perhatian. Kalau saya lebihkan perhatian itu untuk dia, tidak apa. Badannya kecil, jadi dia suka main guling-guling dan berbuai-buai bila saya peluk dia. Sebab saya buat juga untuk adik dia yang nombor 4. Jadi, dia pun mahu main buai-buai. Sungguh seronok.

Si kakak nombor 4, usianya 2 tahun. Ini, usah kira manjanya dengan saya. Saya rasa dengan saya saja. Kalau sudah lama tidak jumpa, dia akan peluk saya dan kepalanya didaratkan di atas bahu saya dengan sangat lama. Sehingga lebih setengah jam. Usia baru dua tahun, tapi sudah boleh ikut saya balik ke kampung dan duduk di kampung sehingga 3-4 hari walau umi dan abinya tidak ada. Paling penting, mak ngah ada. Haha.

Adik nombor 5. Usianya genap 2 bulan hari ini. 12.09.2009 dia dilahirkan. Hari ini sudah 12.11.2009. Saya masih belum tahu karakternya. Tapi seperti biasa saya memang sukakan baby dan budak-budak kecil, jadi bila saya jumpa dia saya akan cium dia puas-puas.

Wah...tiba-tiba saya ada rasa rindu, walau baru semalam saya berjumpa dengan mereka berlima.


Kakak nombor 3 dan nombor 4.


Adik nombor 5.

No comments: