16 July 2010

Kasihnya Ibu...

Hari ini, saya baca berita yang agak mengejutkan di Harian Metro online yang boleh dikatakan saya baca hari-hari juga. Tapi, berita hari ini ingin saya kongsikan kerana tiba-tiba saya ada idea untuk diluahkan di sini.

Seorang ibu di Tokyo memutarkan anaknya di dalam mesin basuh.

Oh! Sungguh tidak ada rasa kasih dan sayang seorang ibu. Sangat sangat zalim. Walhal kasih ibu dan anak adalah kasih antara manusia yang tidak akan pernah terputus. Kenapa?

Okey...cuba lihat di sini :-

1. Kasih antara kekasih : walau berkongsi makan pun, tapi tidak 'berkongsi diri' selama 9 bulan 10 hari.
2. Kasih antara kawan : walau berkongsi bantal pun, tapi tidak 'berkongsi diri' selama 9 bulan 10 hari.
3. Kasih antara adik-beradik : walau berkongsi ibu pun, tapi tidak 'berkongsi diri' selama 9 bulan 10 hari.
4. Kasih antara anak dan ayah : jua tidak 'berkongsi diri' selama 9 bulan 10 hari.

Jadi, kasih antara anak dan ibu adalah kasih yang telah 'berkongsi' badan walau tanpa luahan perasaan antara anak dan ibu sewaktu dari seketul darah yang menjadi daging lalu menjadi tulang lalu tulang dibalut daging-daging - oh...walau saya hanya punya 5 anak saudara yang tidak pernah berada di dalam perut saya pun, saya amat-amat sayangkan mereka berlima. Tidakkah ibu-ibu terasa kasih sayang kepada anak-anak mereka? Atau mereka telah menerima hasutan anasir luar hingga sanggup membuat penderaan kepada anak-anak mereka sendiri, atau membiarkan anak-anak mereka didera, atau ada jua yang sengaja melakukan perbuatan maksiat hingga melahirkan anak luar nikah dan meninggalkan serta membunuh mereka sesuka hati?

Pada pendapat saya, orang yang sudah tidak ada rasa belas dan kasihan kepada insan lain (terutama anak sendiri) adalah orang yang sewajarnya membelek semula diri mereka yang telah bergelumang dosa dan noda dan sentiasa tidak ada rasa bersalah dengan kesalahan yang telah mereka lakukan.

Saya sukakan 5 perkara ini : tenang, tenang, tenang, tenang dan sabar. Sabar itu separuh dari iman. Jika ada iman, tidak begini dunia kita.

No comments: