02 August 2011

Puasa 100%

Assalamualaikum warahmatullah...

Teruja saya, menyambut tahun keempat tinggal di rumah saya pada 1 Ramadhan 1432H yang telah berlalu, yang selama 3 tahun ini saya hanya menyambutnya berseorangan...dan kini sudah ada orang yang menjaga saya dan menemani kehidupan saya di rumah ini. Alhamdulillah.

Sudah melepasi 1 Ramadhan. Selamat berpuasa dan semoga dapat melakukan semua amalan ikhlas penuh khusyuk dan terbaik yang diredhai Allah di bulan yang mulia ini. Semoga dapat bertemu lagi Ramadhan yang selepasnya dan selepasnya dan selepasnya....dan seterusnya....insyaAllah...jangan hanya fokus pada sambutan 1 Syawal setelah melepasi 10 hari di bulan Ramadhan.....jangan.....jangan....jangan....


Pagi ini, seperti biasa saya mendengar celoteh DJ di radio IKIM. Hal yang menarik minat saya adalah lelucon biasanya saja yang menyebut lebih kurang begini - pastikan sehingga petang, sehingga waktu berbuka puasa....nilai puasa kita masih gred A...masih 100% dan tidak berkurang kualitinya...


Saya terkesan hanya dengan satu perkara...walau jika dihitung dan difikir-fikirkan, masih banyak lagi perkara lain yang boleh dibincangkan. Tapi, saya hanya mahu cerita satu perkara saja...

Petang semalam, saya keluar dari pejabat pada pukul 4.40 petang. Ya, seperti biasa petang di bulan puasa, memang sangat sibuk, sesak dan mencemaskan. Ramai yang balik awal (ya, bagi kakitangan kerajaan yang boleh memilih waktu anjal, di saat bulan begini memang ramai yang akan memilih untuk balik pada 4.30 petang dan tiba di pejabat sebelum 7.30 pagi...).

Saya tidak hirau kesesakan atau traffic jammed - itu memang normal.
Saya tidak hirau ramainya orang yang memikirkan makanan dan minuman dan persediaan berbuka serta bersibuk-sibuk dengannya - itu memang normal.
Saya tidak hirau orang di sekeliling saya yang mahu cepat - itu memang normal.

Tapi...saya sangat-sangat menghiraukan keselamatan. Bukan saja keselamatan saya, tetapi juga keselamatan orang lain, terlebih para pemandu-pemandu dan pengguna jalan raya.

Pada petang semalam, banyak kenderaan dibawa dengan sangat laju. Masing-masing berkejar, tapi hanya memikirkan hal sendiri. Tidak hirau undang-undang jalan raya, tidak hirau pengguna jalan raya yang lain. Mungkin bimbang jualan makanan di bazar Ramadhan akan habis, atau ada yang mahu mengambil anak-anak, atau ada yang mahu menjemput isteri.

Masing-masing nampak tidak sabar.

Langsung, bila sudah tidak sabar...walau ditahan-tahan dari pagi hari, di mana sebenarnya kualiti puasa kita setelah habis waktu pejabat? Bertempiaran pahala-pahala puasa kita di jalan raya - membahayakan orang lain, mementingkan diri sendiri, tidak sabar dll lagi. Apabila tiba di rumah, adakah yang 100% nilaiannya tadi masih 100%, atau sudah jadi 2% sahaja?

Fikir-fikirkan....di mana kualiti puasa kita? Adakah pada makanan yang kita makan semasa berbuka, atau pada pantasnya kita dapat tiba di rumah pada bulan puasa....atau bagaimanakah?

Allah Maha Adil. Jangan risau dan jangan bimbang. Kalau kita mahu cepat dan ada niat yang baik, Allah akan bantu kerana Allah Maha Menolong. Pelbagai keajaiban akan muncul. Tidak perlu gelabah, tidak perlu panik, tidak perlu risau, tidak perlu gelisah. Usahakan bersama sabar, ikhlas dan senyum....selebihnya biar Allah yang uruskan...

Pastikan...puasa kita masih 100% di saat azan Maghrib berkumandang. InsyaAllah.

No comments: