14 April 2012

My Lovely Sling Bag

Saya suka pakai sandal - hehe...sandal sangat buruk tanpa tumit yang sebelum sakit...saya jadikan sandal itu sebagai sandal untuk saya ambil wudhu' (wooo....mulia taraf sandal ni...hari-hari bantu saya untuk solat...) - err...buruk-buruk pun...hanya buruk di mata orang lain agaknya. Ia sangat bagus, dibeli pada tahun 2004 pada harga seingat saya lebih kurang RM25 (wah....almost 8 tahun sudah ek? dan untuk sandal taraf selipar jepun pada RM25...ia sangat-sangat berbaloi..) dan saya masih memakainya sehingga kini (ya...masih pakai hari-hari...dan sejak kaki saya sakit setahun sudah...sandal itu kerap dipakai bersama stokin..) dan ia masih tidak rosak. Alhamdulillah. Alah membeli menang memakai.

Ya. Kaki masih sakit. Sedikit-sedikit. Masih pakai sandal (hello...ayat 'lari-lari' dalam entry sebelum ini hanya gimmick ya...haha...mana ada berlari lagi...) walau ke mana-mana pun, dengan berjalan perlahan-lahan.

So, bila 'sling bag' a.k.a handbag saya yang sudah digunapakai sejak tahun 2004 sudah mula rosak dan koyak (kerap memakainya...bila pergi ke site, atau ke mana jua sebab ia mudah, ada ruang yang luas dan kainnya sangat tahan lasak..), maka saya pun 'rajinlah' menjenguk ruang menjual handbag di pasaraya untuk mencari 'sling bag' baru sebagai ganti. Saya pakai sandal, stokin, baju kurung labuh dan longgar, tudung bidang 60 inci yang labuh dan tak ada gaya pun macam orang banyaaaaakkkk duit. Haha. Inilah gaya saya kalau saya ke mana-mana sebenarnya. Suami tidak pernah menghalang, malah lebih menggalakkan. Kata suami, lagi bagus pakai macam ni...dia tak banyak nak tanggung dosa.

Dah koyak...tapi 'sangat lambat' nak koyak terus...inipun ambil masa dekat 9 bulan...baru jadi seteruk ini...dari satu lubang yang kecil je...kalau beg biasa, sampai 9 bulan ke ek? dengan penggunaan kerap hari-hari?

I love this bag....

Sling bag saya sebelum ini, brand 'Roberta di Camerino' (sila google sendiri ya...sebab saya pun membuat google sebaik saja membeli beg ini 8 tahun lepas dan saya amat terkejut..kalau dalam Dollar US tu...convert je la dalam RM boleh dapat berapa...yang biasa saya jumpa, almost RM 7000 - RM10,000 juga....) dibeli dengan harga RM 112.....seingat saya, setelah diskaun 70%.....dan harga asal 'sling bag' itu...lebih kurang dalam RM500++. Okey...saya membelinya kerana teruja dengan rupanya....bukan kerana brand...walau sebelum membeli, saya tidak mengenali 'Roberta di Camerino' pun...malah, bila sudah menjadi pengguna sling bag ini...saya tahu, ia merupakan jenama yang sangaaaatttt berkualiti...alhamdulillah...

Biasanya, tidak ramai yang mempedulikan saya. Yalah, nampak macam tidak ada duit kot. Haha.

Pun, bila saya (saya hanya berseorangan...suami ke rak kasut...) masuk menjenguk di antara rak-rak handbag yang bersusun itu, saya terjumpa - ahaksss!!!- terserempak dengan tiga orang jurujual wanita yang bersandar di rak sambil berbual-bual. Tidak ketiga-tiganya, hanya salah seorang di antara mereka memandang saya dari atas ke bawah dengan rasa syak?? (agaknyala...sebab perlakuannya berulang-ulang...memandang saya dengan pandangan 'merendahkan diri saya'??...okey...ia mungkin cuma perasaan saya...tapi selalunya instinct saya tepat...) membuatkan saya terus pergi ke rak lain.

Hmm...mungkinlah....mungkin kerana harga-harga handbag di rak-rak tersebut dari RM70-RM300...dia merasakan 'untuk apalah dia ni masuk ke sini, bukannya mampu pun nak beli apa2'...dengan gaya saya yang agak selekeh, atau selebet...errmm....don't try to judge any books by its cover....please...

Okey. Saya tidak membeli. Bukan kerana harga. Bukan kerana jurujual. Tapi, saya tidak berjumpa rekabentuk (bab rekabentuk beg...ia memang sukar diperoleh, kadang makan tahun pun...sama juga jika saya mencari kasut untuk dibeli...) yang saya suka. Tidak terlalu 'glittering', tidak terlalu glamour....tapi selalunya 'suit with all pupose'...saya tidak suka membeli banyak kali, tapi saya suka membeli 'yang berkualiti', 'worth the price' dan 'suit with all purpose'....'worth the price' paling utama....kalau harganya RM500 dan ia datang bersama kualiti RM500 atau RM700....ya....saya akan membeli...bersama design yang saya mahukan....

Ada sesiapa tahu di mana butik 'Roberta di Camerino' di area Lembah Klang? Sudah google...tapi tidak berjumpa....saya rasa, saya mahu brand ini juga....haha...

...sekadar mengisi masa terluang, semoga kita semua sentiasa diredhai Allah. InsyaAllah.

...menilai manusia dari segi taqwa...bukan dari segi perhiasan yang dipakainya...dan harta apa yang dimilikinya...

No comments: