28 May 2012

Macam-macam...dan masih bermacam-macam...

Sungguh bermacam-macam kehidupan ini.

Macam taknak update blog!

Okey...hari ni dah 28 Mei 2012. Dah nak masuk ke bulan Jun. Dah hampir setengah tahun di 2012. Dan...di setengah tahun inilah...kerja saya hanyalah mengadap internet, facebook, usik-usik suami (saya memang kaki mengusik pun...ahaks!) dan pi balik pi balik kampung (kira maaakaaaaaannnn anginnnn la ni...cover semula taun lepas yang kurang maaaakaaannn angin...). Boleh gitu? Ya...macam orang takde kerja kan. Uishhh! Macam best je kalau ambil cuti (tapi nak laaa ada gaaaaji.......hahahahaha). Okey! Saya sudah bosan. Walau takde apa-apa...tak kira...tak kiraaaaa....saya berharap 'ikhtiar' saya positif....membuahkan hasil yang positif....dan saya nak mula bekerja. Sungguh! Minda saya serasa beku.....(alahai...ini luahan hati atau apakah??)

Macam dalam filem.

Sungguh.

Menerima panggilan telefon menyatakan nenek suami saya sakit tenat, lalu kami pun bergerak balik kampung dengan segera (lalu membatalkan kehadiran ke dua kenduri perkahwinan yang memang dah diset-kan nak pi...uhuk!!! Boleh tak kalau saya katakan yang saya teringin sangaaaattt nak makan nasi minyak kenduri kahwin....uwaaaa...dah lebih setahun setengah keinginan ini saya hanya mampu pendamkan kerana 'sakit' saya...uhuk!!!) dan sebaik saja kami tiba di depan pintu rumah...nampak...ramainya orang-orang kampung membaca Surah Yaasin...dan hati saya terus berdegup laju. Ya...walau nenek itu hanya pernah saya temui sekali saja...tapi hati saya benar-benar tersentuh...

Alhamdulillah. Ketika itu, nenek masih ada. Masih mampu berbicara. Walau tidak seperti biasa.

Lalu kami balik semula ke Lembah Kelang.

Lalu, selang dua hari kemudian, kami bergerak lagi ke kampung. Perkhabaran 'kematian' itu benar sungguh menimbulkan rasa sedih di hati. Mujurlah...alhamdulillah....kami sempat menemuinya dua hari sebelumnya. Al-Fatihah dan doa sebanyak-banyaknya kepada arwah nenek suami saya, semoga roh beliau ditempatkan di kalangan hamba-hambaNya yang beriman dan sentiasa dalam redha dan rahmat Allah...insyaAllah...

Macam penat. Letih.

Hari ini ke hospital lagi. Dapat 'sijil cuti sakit' lagi. Boleh gitu?

Rasa macam sihat. Tapi doktor bagitau "Oh...masih lemah ya?"

Sungguhlah. Rasa 'positif' yang sentiasa merajai diri saya perlu kuat lagi. Supaya badan saya lebih sihat. Saya lebih sihat. Saya lebih kuat. Walau fizikalnya...saya masih lemah.

Semoga ada redhaNya. Semoga ada rahmatNya. InsyaAllah.

No comments: