22 October 2012

Panggilan Telefon Tidak Dikenali

Assalamualaikumwarahmatullah...

Nak perihalkan satu kisah di petang Sabtu ni. Pernah tak ada orang telefon anda (nombor adalah tidak dikenali dan tidak tercatat di dalam memori telefon anda) dan bertanya begini :

"Ni kat mana ni?" (dengar nada suara macam dibuat-buat seperti tergesa-gesa...errr...seorang lelaki ya...)

Then saya jawab dengan elok, lemah lembut dan sopan santun : Boleh saya tau encik nak bercakap dengan siapa? (selalunya saya memang tidak mahu memberitahu lokasi saya yang tepat, untuk 'menipu' lokasi pula bukan habit saya...errr....menipu pula bukan habit saya...)

Nak tau apa dia jawab : Dengan siapa saya nak bercakap tu saya taulah...tapi saya nak tau ni dekat mana. Kot tersilap nombor... (nada suara dah tinggi sikit...eh! kenapa tiba-tiba nak marah pula ni?)

Ah-ha!! 'Kot tersilap nombor'. Tapi taknak sebut nama orang yang nak dipanggilnya. Kalau tau nak bercakap dengan siapa, sila je la bagitau yang awak tu nak bercakap dengan siapa. Senang dan mudah saya nak bagitau yang memang awak tu tersilap nombor. Kenapa perlu tanya lokasi pula. Then, nak aje saya jawab : saya kat atas dunia lagi ni...belum masuk alam kubur lagi.

Sudahlah nombor telefon yang didail merupakan nombor peribadi saya. Nombor telefon ini cuma suami, emak dan adik beradik saya saja yang ada. Ipar-duai pun tiada nombor peribadi saya ini. Apatah lagi bank, pejabat atau apa-apa saja, jadi bagaimana pula orang yang didailnya (jika disebut nama) boleh saya kenali? Mudah untuk saya jawab : 'maaf anda tersilap nombor'. Tak perlulah beria-ia nak tau lokasi orang yang di-call pula. Banyak kali juga terkena begini. Nombor yang meng-call pula bermacam-macam jenis nombor.

Nombor handphone bukan macam nombor talian tetap yang boleh menentukan lokasi. Kalau talian tetap bolehlah dilihat sebagai 'lokasi berhampiran', contoh kalau di Putrajaya, biasanya nombor talian tetap bermula dengan 03-888xxxxx, tapi jika nombor handphone, tidaklah sama. Sebagai contoh 012-3456789 mungkin dibeli oleh orang yang menetap di Negeri Sembilan, manakala nombor 012-3456788 pula mungkin dibeli oleh orang yang menetap di Kuala Selangor. Ini sekadar contoh sahaja. Jadi, bagaimana timbulnya 'soalan tentang lokasi' agaknya?

Lebih mudah kan, bila membuat panggilan telefon kepada seseorang yang anda tidak tahu betul atau tidak nombornya : Assalamualaikum, boleh saya bercakap dengan xxxxxxxxx? Mudah pula saya jawab : Maaf, encik silap nombor ni.

Tak perlulah jawab pula : saya taulah saya nak bercakap dengan siapa.

Manusia. Manusia. Banyak benar ulah-nya.

Sesungguhnya Allah Maha Besar, Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui. Hanya kepada-Nya saya berharap dan berserah diri. Semoga ada redha-Nya. InsyaAllah.

No comments: