08 September 2013

24 Jam Sehari (Bekerja)

Tanpa sedar, penggunaan masa yang jarang kita ambil kisah, yang jarang kita ambil endah. Hari ini, saya mahu muhasabah diri saya. Membelek diri saya dari segi 'penggunaan masa'.

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian..." : Al Asr

Penggunaan masa saya di hari bekerja :

Solat + Wudhu' : 20x5 = 1 jam 40 minit (ini je masa untuk Allah??!)

Mandi : 15x2 = 30 minit (pagi dan petang)

Makan : 30x2 = 1jam (pagi dan petang...memang makan 2x sehari saja)

Penyediaan makanan + masak : 1 jam 30 minit (untuk 2x makan)

Perjalanan pergi balik ke tempat kerja : 45x2 = 1 jam 30 minit

Tempoh berada di tempat kerja : 9 jam

Tempoh tidur : 6 jam

Melayari internet, wasap, fbook dll : 2 jam

Jumlah keseluruhan : 1j40min + 30min + 1j + 1j30min + 1j30min + 9j + 6j + 2j = 23 jam 10 minit

***Wah...mana berbaki 50 minit saya ni? Confirm saya 'berselesa-selesaan' selama 2 jam 50 minit untuk internet???!!! Waktu melayari internet, membaca blog, membuka facebook, berchatting di wassap...memang sungguh kita alpa pada masa kan? Wah...lamanya, 2 jam dan 50 minit untuk internet, hanya 1 jam 40 minit sahaja untuk Allah??? Walhal...solat Zuhur dan Asar (jika masuk waktu Asar awal) sudah tertunai di pejabat, sudah termasuk dalam 9 jam waktu bekerja (ada 1 jam untuk waktu rehat), jadi...hanya 20x3 = 60 minit saja waktu untuk solat....hilang lagi 40 minit, mesti sudah digunapakai oleh masa berinternet dan berselesaan juga...banyaknya 'leisure time' saya....malah, dalam 8 jam bekerja itu...ada juga termasuk 'masa-masa membelek handphone' di tangan...oh, memang perlu muhasabah diri!! wajib!!

***Ini belum kira penggunaan masa di hari cuti yang sangat lapang. Sungguh. Muhasabah diri. Banyaknya saya leka. Lalai. Alpa.

***Semoga saya dapat mempertingkatkan diri ke arah yang lebih diredhai Allah. Allah...berilah kekuatan kepada hati hamba-Mu yang lemah ini. Allah...hanya keampunan dan redha-Mu yang kuharapkan. InsyaAllah.

1 comment:

Nas said...

Betul la kak...:( nas kena muhasabah jugak ni... T_T