06 April 2007

Pengembara 15

Assalamu'alaikum warahmatullah,

Terlalu banyaknya dugaan dan ujian yang perlu dihadapi, dan semua ujian dan dugaan itu kerana kesilapan kita jua. Kita adalah hamba.

2 April 2007, pagi masih awal dan saya sudah bangun dari tidur. Walaupun tidak bekerja, tetapi saya kuatkan tangan dan kaki untuk mengemas bilik yang sudah lama tidak dihiraukan. Kesibukan dengan tugasan harian menyebabkan bilik saya hanya menjadi tempat tidur dan tempat mendapatkan ilham sahaja. Alhamdulillah. Usai mengemas bilik, saya segera bergerak menuju ke bengkel kereta pula. Sebentar saja sebelum bergerak semula balik ke rumah untuk mengambil emak dan abah. Apabila azan Zuhur berkumandang, kami sudah tiba di Alor Gajah.

Singgah sebentar bersolat di Melaka sebelum meneruskan perjalanan ke selatan. Alhamdulillah. Tiba di selatan lebih kurang pada pukul 6 petang.

3 April 2007, saya bangun agak terlewat kerana keletihan yang amat agaknya. Seharian dihabiskan dengan hanya membuang masa melihat filem dari Korea. Laptop yang sengaja saya angkut bersama-sama pulang ke kampung saya gunakan dengan sepenuhnya. Sambil mengisi masa yang sepatutnya dengan solat, sambil-sambil membelek juga beberapa hasil tulisan saya, saya tertidur dengan lena di sebelah malamnya.

4 April 2007, hari ini hari sebuah ujian yang tidak pernah saya jangkakan. Suatu ujian kehidupan yang amat perit, namun....alhamdulillah. Allah telah banyak membantu saya, dan hikmah kejadian ciptaanNya amat nyata. Saya teruja, Dia amat mengasihi dan menyayangi kita semua. Walau kita hambaNya yang lemah, kasih sayangNya tidak terbeza. Alhamdulillah. Dengan bantuanNya, saya masih melalui proses untuk menghadapi musibah ini dengan rasa lebih redha dan lebih pasrah.

Ya Allah, ku lalui hari ke-200 selepas 16 September 2006 dengan hati yang tabah di atas ujian yang dilalui. Semoga laluan ini jua diredhai olehMu. Janganlah rasa ini wujud disertai riya' dan ujub. Sesungguhnya hanya padaMu kuserahkan diri dan hanya kepadaMu hambaMu yang lemah ini bermohon.

Bantulah hambaMu ini, dan semua muslimin dan muslimat seluruhnya.

Tragis lagi kehidupan Nabi Ayub a.s, dan ujian ini amat kecil untuk dibanding dengan ujian dunia yang menimpa Nabi Ayub a.s. Tetapi, hambaMu ini sudah hampir tersungkur menangis hanya kerana ujian yang sedikit. Ampunilah hambaMu ini, Ya Allah.

DemiMu Ya Allah, bantuan dan doronganMu melalui hidayah dan hikmah amat dihargai. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Semoga hati ini akan lebih cekal melalui hari yang akan menjelang, dan rasa trauma itu jua dapat dihilangkan.

Ya Allah, hanya padaMu kuserahkan diri yang hina ini.

Amin.

No comments: