29 March 2007

Pengembara 14

Assalamu'alaikum warahmatullah,

Alhamdulillah. Pagi ini hujan lagi, dan saya tersekat dalam kesesakan jalan raya seperti biasa. Ermm, macam dah lama pula tak tersekat dalam kesesakan jalan raya. Mungkin sebab sehari sibuk dengan pelbagai mesyuarat dan dua hari saya menghadiri kursus. Baru hari ini hendak memulakan tugas seperti biasa semula. InsyaAllah.

Satu kursus yang bagus, dan sangat memberangsangkan.

Itu yang saya boleh simpulkan untuk kursus yang baru saya hadiri semalam dan kelmarin. Kursus yang tidak pernah saya hadiri selama saya menjadi manusia. Ha ha ha. Memang pun. Saya tak pernah menghadiri kursus seperti ini.

Hakikatnya, selama ini saya hanya 'rajin' menghadiri kursus berbentuk teknikal, pengurusan dan komputer. Tidak ada langsung kursus seperti ini yang saya hadiri. Walau saya sedar, saya tidak tahu yang perkara seperti ini masih boleh diwujudkan dalam bentuk kursus. Walhal saya rajin membaca majalah Rapi, majalah Health, majalah Nur dan Keluarga, malah rajin juga membelek Newsweek dan Readers Digest, tidak lupa Traverama dan Business Traveller...he he he.....sebenarnya saya memang suka membaca pelbagai bahan bacaan, sekarang sedang membaca 'Jangan Main-Main' - buah tangan Dr HM Tuah Iskandar. Belum habis lagi, so belum boleh komen apa-apa...

Jadi, modul kursus saya pada hari pertama adalah berkaitan merokok dan pemilihan makanan. Ada Klinik Berhenti Merokok rupanya di Kuala Lumpur ini. Jadi, saya pun nak mewar-warkan bersama apa yang saya telah terima di dalam kursus tersebut :-

"Sekiranya anda semua bercadang untuk mengurangkan bilangan kadar rokok yang dihisap sehari demi sehari, anda memang tidak akan dapat berhenti merokok sampai bila-bila pun. Apa yang perlu dibuat adalah, campakkan lighter dan rokok dan terus katakan yang anda mahu berhenti merokok. Terus boleh dapatkan rawatan berhenti merokok."
Klinik Berhenti Merokok ni diadakan pada hari Rabu (2.00-4.00 petang) dan hari Jumaat (9.00 pagi - 4.00 petang). Dekat sahaja. Siapa yang pernah makan nasi lemak di Tanglin, tentu tahu Klinik Tanglin kan? Dekat dengan Masjid Negara, dengan Lake Garden. So, rawatan untuk 'pesakit rokok' ni adalah di Klinik Tanglin sahaja pada waktu seperti yang telah disebutkan.

Selain daripada merokok, ada juga pemilihan makanan dan penjagaan berat badan di dalam modul kursus yang telah saya hadiri. Pelbagai perkara tentang makanan dan penjagaan badan yang dinyatakan pada hari pertama kursus tersebut.

Namun, saya lebih teruja dengan modul kursus pada hari kedua. Awal pagi lagi, telah dijalankan pemeriksaan kesihatan percuma. Alhamdulillah, no diabetes (kandungan gula dalam darah saya sangat okeyyy) dan no cholesterol (kandungan LDL dalam darah saya juga sangat okeyyy). Alhamdulillah. Saya dah lama sangat ambil masa nak tahu tentang perkara ni untuk badan saya, dan bila saya tahu yang saya negatif untuk diabetes and cholesterol, saya sudah boleh tersenyum. Alhamdulillah. Praktikkan dengan senaman, jogging dan kawalan makanan yang saya buat selama ini rupanya tepat dan elok untuk kesihatan saya. Plus, amalkan air masak atau air suam more than 1 litre per day.

Namun, saya lebih teruja dengan modul latihan yang dipraktikkan. Apa latihan yang diperlukan untuk badan, bagaimana membuat latihan senaman mudah dan saya paling teruja...bagaimana mahu menyeronokkan aktiviti yang dilaksanakan, terutama jogging. Ha ha ha. Saya yang rajin berjogging dalam 30 minit sehari pun tidak tahu bagaimana mahu menyeronokkan aktiviti jogging. So, banyak pengetahuan yang saya dapat dan saya amat menghargai ilmu yang telah saya terima. Thank you coach.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Pagi ini juga, mendengar suara Ustaz Zahazan sudah membuatkan saya berfikir. Kasih sayangMu, Ya Allah, tidak akan saya persiakan.

Ada tugas saya di sini. Tugas yang hanya ikhlas keranaMu.

Bantulah hambaMu ini, ya Allah.

Amin.

No comments: