22 March 2007

Pengembara 13

Assalamu'alaikum warahmatullah,

Dari tingkap bilik pejabat, saya lihat air hujan menderu-deru turun lagi hari ini. Semalam petang jua begini, hinggakan rutin harian saya setiap petang berlari-lari anak di taman bersama seorang teman tidak dapat saya lakukan. Pun, alhamdulillah. Ada hikmahnya.

Berlari, saya berlari juga. Tapi bila membuat satu atau dua pusingan, diri hampir lelah. Aduhai, stamina saya sudah tidak kuat seperti dahulu. Petanda usia yang semakin meningkat, ataupun saya yang sudah tidak semakin aktif? Tidak seperti dahulu. Saya rasa, alasan kedua lebih kuat kerana pada petang Selasa yang lalu, saya dan teman ditegur oleh seorang lelaki Cina yang sudah agak berusia.

Paling pasti, dia lebih pantas dari kami. Dia sudah satu pusingan penuh, kami baru setengah pusingan. Dia sudah menginjak ke tiga pusingan, kami baru satu setengah pusingan. Dia berjalan dengan agak laju dengan tangan yang terhayun juga laju, kami berjalan ala-ala anak dara sunti yang tidak pernah keluar rumah. Tapi, kami berdua mempositifkan minda. Badan mana boleh dipaksa. Lelaki itu pastinya sudah biasa beraktiviti begitu. Kami, baru saja hendak mula-mulakan diri semula. Baru saja hendak melatih badan supaya aktif semula. InsyaAllah, dengan harapan semoga selepas satu atau dua bulan, badan biasa untuk aktif semula.

- Orang muda mana boleh berjalan. (Sambil tersenyum, dia menegur)
+ Dah tak larat berlari... (ini jawab teman saya)

Usia bukan penghalang, tapi stamina yang tidak dapat dikekalkan. Itu yang saya simpulkan.

Pelbagai gelagat di taman. Pelbagai fesyen pakaian juga. Pelbagai aksi yang terkadang mencuit hati. Tapi...

- Rasanya masa jogging ni, orang pelik tengok kau...
+ Kenapa?
- Orang berlari dengan muka serius dan termengah-mengah keletihan.
+ Saya?
- Banyak sangat senyum. Macam tak penat apa-apa pula...
+ Sebenarnya, rasa macam kaki dah nak tercabut ni. Kat lutut pun sakit. Tahan je... (sambil tersenyum lagi, saya menjeling kepada teman yang berjalan di sisi saya)
- La...iya ke...tapi masih senyum ya....

Dan, saya senyum lagi. Saya tidak sangka, dalam asyik saya melihat aksi dan perlakuan orang lain, teman di sebelah asyik membelek diri saya. Saya tahu, saya tidak boleh menunjukkan muka yang serius. Saya tidak betah. Memang saya begitu. Walau dimarah, saya masih senyum.

Jogging partner saya, rindunya pada dia.

InsyaAllah, semoga kasih sayang dan persahabatan antara kami berkekalan di dunia dan di akhirat. Dia, teman dan sahabat saya. Teman ke ceramah agama, teman jogging, dan teman meluah perasaan yang berkecamuk kerana tindakan orang lain jantina. Alahai. Kasihan dia. Semoga dia akan sentiasa di bantu oleh Allah.

Semoga kami dan semua muslimin dan muslimat akan sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah, InsyaAllah
.

No comments: