27 November 2008

Bekal - Bento

Assalamualaikum warahmatullah....

Lama sudah saya tidak memasak dan membawa bekal ke pejabat. Selepas bulan puasa berlalu dan cuti Hari Raya Aidilfitri, saya kurang makan - sebetulnya sebab banyak 'jemputan makan' dan menghabiskan puasa 6 hari di dalam bulan Syawal - jadi, memang tidak membawa bekal ke pejabat.

Apabila masuk bulan November, saya sudah ada 'kawan' di rumah. Setiap kali saya pulang, sudah ada makanan yang terhidang di atas meja. Memang hidup saya sangat selesa kerana adik yang dititipkan ke Al-Azhar di Mesir, balik bukan sahaja membawa ijazah, malah juga membawa kepakaran memasak dan dipraktikkan di rumah saya dengan cara yang sangat bagus. Bagusnya, kerana dapur yang digunakan tetap kekal bersih walaupun kebanyakan kaum lelaki yang memasak pasti akan meninggalkan dapur dalam keadaan berselerak - saya kata 'kebanyakan', bukan 'semua'.

Pun, apabila adik balik ke kampung untuk menghadiri temuduga, saya mula berfikir tentang bekal yang akan saya bawa ke pejabat hari ini. Walhal, semasa ada adik di rumah, tidak pula terfikir hendak membawa bekal.

Lantas, balik saja dari mengajar seawal 9 malam, saya terus menyinsing lengan baju dan mula membelek 'kebun brokoli' saya di belakang dapur yang sudah menjadi rutin terkini apabila balik ke rumah - bunyi ayatnya macamlah saya ada kawasan yang luas untuk menanam sayur, nantilah bila ada kelapangan akan saya sertakan sekali gambar brokoli-brokoli saya yang sangat mengujakan di blog ini - kemudian saya terus mengambil periuk dan merebus air yang kemudiannya saya masukkan cili kering di dalam air rebusan tersebut - akhirnya seawal 11 malam, saya sudah siap mengisar cili, mengopek bawang dan menyediakan bahan untuk saya memasak di awal pagi, di samping saya siap mengemas dapur - yang sebetulnya tidak perlu dikemas - tapi, saya ini jenis yang suka mengubahsuai rupa dapur sesekali.

Pun, lena saya tidak panjang. Seawal 4 pagi saya sudah terjaga. Saya terus bangun, dan pada pukul 5 pagi saya mula memasak. Bekal saya hari ini sangat mudah - bihun goreng dan telur yang dikukus. Sangka saya, bihun yang saya gunakan sangat sedikit, tetapi setelah ditokok tambah pelbagai bahan, bihun goreng saya bertambah jadi dua kali ganda. Malah, rupanya cili kering yang saya baru beli itu sangat pedas. Jadilah bihun goreng yang pedas sebagai bekal saya pada hari ini.

Seronok juga apabila berpeluang masak sendiri. Saya tahu, saya sangat puas hati apabila makan masakan saya sendiri. Doa, cara masak dan membasuh dan pemilihan bahan masakan yang digunakan sangat penting bagi memastikan hasil masakan adalah berkualiti untuk dijadikan darah daging yang baik di dalam tubuh kita. Memasak, jadikan ianya satu ibadat mengharap redhaNya.

No comments: