15 November 2008

Olea Europaea

Dulu saya tidak tahu tentang faedah apabila menggunakan minyak zaitun. Malah, minyak zaitun hanya digunakan sebagai minyak rambut.

Sejak stok minyak masak kurang di pasaran satu masa dahulu, saya sudah mula beralih arah. Kini, minyak zaitun seolah sudah sebati di dalam resepi masakan saya. Saya lebih selesa menggunakan minyak zaitun, untuk menumis atau untuk masakan yang berkuah. Paling pasti, minyak zaitun yang digunakan tidak akan dibuang atau digunakan berulang kali. Harganya yang tinggi dan kualitinya yang bagus menjadikan saya lebih berjimat di dalam menghasilkan masakan.

Terlebih, makanan yang dipanggang lebih enak dengan penggunaan minyak zaitun. Bukan setakat daging ataupun ayam, sayuran seperti brokoli, lobak dan tomato juga boleh dipanggang dengan menggunakan minyak zaitun.

Hasilnya, minyak kurang kolesterol dan lemak yang berlebihan menjadikan badan lebih segar dan selesa, hinggakan terasa badan lebih ringan dengan penggunaan minyak ini.

No comments: