04 December 2008

Aidil Adha

Minggu yang benar-benar meletihkan!

Saya rasa saya sudah tidak ada masa rehat langsung dalam minggu ini. Bebanan tugas di pejabat dan pertambahan kelas mengajar yang mendadak menjadikan saya berada dalam kesibukan yang melampau. Kelas Add Math, Physics and Chemistry, ditambah dengan Calculus (special case di mana saya perlu mengajar seorang student university) - menjadikan kepala saya seolah-olah sudah menjadi merry-go-round. Malah, boss yang sudah beberapa hari outstation menjadikan keadaan bertambah kritikal. Tambah lagi, sejak kami menukar pucuk pimpinan (new Director), rutin harian juga seolah-olah berubah apabila meeting akan diadakan pada setiap Isnin dan menjadikan saya sangat sibuk dengan pelbagai laporan yang perlu disiapkan menjelang mesyuarat berkala.

Yuhuu! Saya seperti terlupa pada hari lahir yang sudah berlalu. Benar, saya sudah semakin tua! Pun, kehadiran hari lahir ini seolah-olah suatu perubahan yang tidak ketara pun (hakikatnya saya memang tidak pernah menyambut hari lahir saya ini), saya tidak terasa ada apa-apa yang berubah ataupun anjakan paradigma yang perlu saya lakukan. Saya masih sama seperti biasa, seolah tidak tersentuh dengan pertambahan usia - selalunya yang saya rasa pun, usia semakin bertambah dan kubur semakin dekat! Amal masih berkurang dan ilmu masih di takuk lama. Penghayatan masih lemah dan penambahbaikan kepada diri seolah-olah tidak ada langsung. Aduhai, teruknya saya mengkategorikan diri saya ini.

Malam ini pun, saya baru habis mengajar di Shah Alam. Sudah hendak tidur, tetapi mengenangkan hendak mengemaskini blog ini, saya gagahkan juga diri membuka laptop. Sayangnya, beberapa gambar yang saya sudah ambil dan dimasukkan ke dalam kad memori tidak dapat diupload ke dalam blog ini. Puncanya, saya tertinggal card reader saya di rumah....hehehe. So, kena tunggu lambat lagi la untuk saya update blog ini dengan beberapa gambar terkini.

Esok, seolah sudah ada perancangan. Awal pagi di pejabat, dan tengaharinya saya akan 'merayau' ke Plaza Low Yat - menerima ajakan seorang kakak di pejabat saya. Harap-harap saya masih mampu menyedut nafas segar untuk persediaan balik ke kampung pagi Sabtu untuk menyambut Aidil Adha di negeri kelahiran saya bersama keluarga. Rindunya pada kampung halaman.... (teringat pada sahabat di Guildford - tentu lebih-lebih lagi rindunya....).

Selamat Menyambut Aidil Adha kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Semoga Allah sentiasa meredhai kita semua, insyaAllah.

2 comments:

AyuS said...

Selamat Hari Raya, Zam. kat Guildford, raya jatuh pada 8 Disember 2008.

rashinina said...

Salam. Ayu, sama la...kat Malaysia, Hari Raya Aidil Adha jatuh pada 8 Disember 2008 juga...Selamat Hari Raya...