23 December 2008

Cuti oh Cuti

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Yuhuu! Tinggal esok bekerja dan kemudian akan bercuti hari Khamis. Hari Jumaat saya tidak bercuti kerana tuntutan tugas hujung tahun, dan kemudian cuti lagi tiga hari hingga bekerja semula pada hari Selasa. Pun begitu, jadual saya sudah padat untuk hari-hari cuti yang sewajarnya adalah hari berehat.

Khamis itu, saya sudah ada tugasan. Malah, malamnya, saya masih mengajar. Sabtu dan Ahad, pun masih mengajar dan paling pasti, hari Ahad ada kenduri kahwin yang perlu saya hadiri. Kalau sempat, saya mahu menjenguk cara memasak kek keju di sebuah kedai kek, sudah lama teringin untuk melihat sendiri cara membuatnya. Sekadar membaca resepi, kek saya tidak pernah menjadi.

Malah, beberapa hari ini, tempat duduk di dalam kereta saya dipenuhi buku-buku resepi yang saya perolehi dari seorang ibu anak murid saya - cadangnya mahu dihantar ke kedai photostat - pun masih belum berkesempatan. Mahu jadi tukang masak pula - hobi dari kecil yang memang jarang ada masa untuk dipraktikkan. Kalau dipraktikkan pun, tiba saja di rumah seawal 11 malam, masih masuk ke dapur menyediakan bahan-bahan memasak yang akan dimasak seawal 5 pagi.

Oh, saya baru membeli kamera. Sudah lama hidup, tapi hakikatnya inilah kamera pertama saya (usah kira kamera yang dibeli di dalam handphone - itu handphone!). Puncanya hanya menemankan seorang kakak di pejabat yang ingin membaiki laptopnya di Plaza Low Yat. Setelah makan-makan di Sushi King - sedap juga, dan saya ingin mencuba tempura-nya di rumah, sambil membelek-belek katalog kamera yang baru diambil dari pekedai di plaza tersebut. Sudahnya, saya membeli kamera ini.





Nipis, 10.1MP dan paling penting, ringan! (Maaf, hanya manual dan cover-nya sahaja yang diambil dengan menggunakan kamera ini - cantik tak gambarnya?).

Ada juga gambar yang saya ambil - ini pemandangan dari tingkap di pejabat saya. Warna hijau itu memang selalu jadi halwa mata saya - indah kan? Saya memang sukakan yang hijau-hijau.


Malah, tanpa disangka, ada sambutan hari lahir pula untuk saya. Boss yang sudah 3 minggu tidak ada di pejabat kerana outstation, tiba-tiba sahaja mengadakan mesyuarat - yang pastinya saya amat terkejut kerana saya sendiri telah melupakan hari lahir yang telah berlalu. Umur semakin bertambah, dan saya....aduhai....saya terasa masih ada di takuk lama. Lalu, kamera yang sentiasa dibawa ini sudah jadi terlalu berguna pula.


Ini hadiah yang saya terima. Hmm, masih berbungkus lagi hadiah ni dan diletakkan di atas kabinet di pejabat saya.

Nantilah, ada masa-masa lain, saya mahu mengambil gambar 'kebun' saya pula. Selalu sangat terlupa!

No comments: