27 November 2010

Suratkhabar 'online'

Dulu, saya suka membeli suratkhabar. Malah, bukan hanya satu jenis suratkhabar, terkadang sehingga tiga atau empat jenis suratkhabar yang saya akan beli dan baca satu demi satu setiap mukasurat. Saya yang sukakan informasi, membaca menjadikan saya seorang yang bukan saja memiliki pengetahuan tentang kerja saya, tetapi juga pengetahuan tentang isu-isu semasa.

Pun, apabila timbunan suratkhabar semakin menimbun dari sehari ke sehari, dan bersama kesibukan memang tidak sempat untuk melakukan sebarang proses jual suratkhabar lama, lalu saya mula memikirkan alternatif.

Alternatif yang saya temui adalah suratkhabar 'atas talian' atau 'online'. Mudah. Tidak perlu mengeluarkan wang (untuk laluan internet memang perlu, tetapi boleh digunapakai untuk melawat laman web lain juga) dan juga menjimatkan ruang di dalam pondok kecil saya.

Habit pun mula berubah. Tiba saja di pejabat, saya akan mula membuka satu demi satu suratkhabar online. Walaupun kepuasannya berbeza dengan memegang suratkhabar di tangan, perlu menunggu satu-satu tajuk dipaparkan (terutama jika laluan internet tiba-tiba menjadi sangaaattt lembab), namun dalam setiap inci kehidupan kita memang akan dipenuhi dengan pro dan kontra pelaksanaan sesuatu perkara.

Usai membaca suratkhabar, saya akan mula membuka email pula. Rutin harian di pejabar sambil menikmati sarapan pagi di meja kerja. Oh...amat saya merinduinya.

Lalu, apabila saya diarahkan untuk melaksanakan tugas dalam satu jangkamasa lama di tempat yang jauh dari pondok kecil saya, maka saya lebih menghargai kewujudan suratkhabar online.

Ironinya di sini saya tidak akan berjaya menemukan suratkhabar-suratkhabar biasa di awal pagi. Suratkhabar tersebut hanya akan dijual di kedai-kedai seawal 11 pagi. Jika ada pun, hanya suratkhabar yang dikeluarkan oleh negeri ini saja.

Ya, kita yang jarang bersyukur apabila ditempatkan di kawasan sendiri. Pun, apabila ditempatkan di suatu daerah asing yang lain, baru benar-benar mampu merasai nikmat hidup walau dipenuhi kekurangan di kawasan sendiri.

Sesungguhnya saya amat-amat merindui pondok kecil saya. Semoga Allah mengurniakan sepenuh ketabahan kepada saya mengharungi kerinduan ini...insyaAllah.

No comments: