24 July 2012

Cepatnya Ramadhan Berlalu


Masih belum sempat saya menitip ucapan 'Selamat Berpuasa' di blog ini, Ramadhan sudah masuk hari ke-4. Subhanallah. Cepat sungguh Ramadhan berlalu. Malah, saya masih cuba mengejar-ngejar, berusaha untuk mengkhatamkan al-Quran...kalau boleh mahu banyaaaak-banyaaaak kali...di Ramadhan ini...tapi baru saja tiba juzuk yang ketiga. Paling sedih, Surah Al-Baqarah pun ada satu muka surat lagi berbaki. Sungguhlah. Iman tidak tepu. Sangat kurang!!!

Sudah hari ke-2 mendapat sijil cuti sakit. Masih berbaki lagi 31 hari. Sekian lama ke hospital dan sudah terbiasa dengan bilangan sijil cuti sakit sebanyak dua atau tiga hari semenjak dua menjak ini, semalam...berjumpa doktor...saya jadi teruja..."nak MC berapa lama?", tanya doktor kepada saya. Okey. Dah lama rasanya tak dengar soalan macam tu dari doktor...tanpa sedar, ia satu petanda...sakit saya berulang semula.

Apabila doktor pakar 'menjentik' hujung jari saya...dan dari diagnosis yang dibuatnya lalu beliau meminta saya melalui satu lagi prosedur MRI (wah...saya pun tak tau samada saya dapat bertahan atau tidak dengan kadar radiasi 600kali ganda berbanding prosedur X-ray yang telah saya lalui sebanyak sekali tahun lepas...kalau X-ray, saya rasa sudah buat almost 10 kali juga dalam tempoh setahun ini...adehhh! Semoga Allah melindungi saya!) yang dijangkakan pada pertengahan Ogos nanti...dan ingin mendapatkan decision saya seminggu selepas raya...okey...saya agak 'panik' sebenarnya...

Apapun. Melalui hari-hari MC di bulan Ramadhan, ternyata ia agak menenangkan. Memujuk hati membaca Al-Quran selepas solat Subuh (yang jarang sangat dapat dilakukan kecuali pada hujung minggu sahaja, itupun jika tidak ke masjid - jika ke masjid, boleh dengar kuliah Subuh pula...), duduk-duduk mengadap DVD kartun atau cerita Korea (atau rancangan memasak di televisyen), membelek internet (bab menulis blog dan melawat facebook itu saja yang kurang...hahaha), tidur sebelum solat Zuhur, dan menghayati malam-malam Ramadhan yang sangat menyelesakan.

Sungguh. Ia agak menenangkan. Walau di kala 'cuti panjang' begini, ingatan kepada kampung halaman terus menerpa datang. Rasa mahu berpuasa dengan emak di kampung, berbuka puasa dengan emak di kampung, terasa mahu duduk-duduk di depan pintu dapur, menghirup udara kampung. Alangkah seronoknya!!!

Ya. Andai ini Ramadhan yang terakhir...apakah agaknya yang akan saya dan anda semua fikirkan? Mungkinkah saya akan berfikir yang muluk-muluk begini? Mencipta mimpi dan angan-angan, walhal jika ada masa senggang, bukankah lebih baik digunakan untuk Allah? Semoga Allah melindungi dan meredhai kita semua. InsyaAllah.

Sungguhlah.

Jika ini Ramadhan kita yang terakhir.....

p/s:jom tengok Ketuk-ketuk Ramadhan bersama Sheila Rusly dan Shamsul ghau-ghau...di TV1..

No comments: