10 July 2012

Impian Adalah Kenyataan?

Sungguhlah. Benarlah. Saya memang kurang masa untuk menulis. Menaip. Mengarang. Bukan kerana tiada masa...sebenarnya, tetapi kerana jiwa saya yang tidak serasi untuk duduk mengadap laptop lebih dari setengah jam sehari...kecuali...ya kecuali untuk melihat dan merayau di blog-blog masakan kegemaran saya atau untuk melihat DVD...movies...ya....memang benar...

Sejak suami membelikan sebuah televisyen berskrin 40 inci, itu sajalah kerja saya. Mencari movies2 untuk dilihat...mengulang kembali melihat movies2 lama....pernah tengok cerita Dilwale Dulhania Le Jayenge...ha, saya baru melihatnya dua hari lepas....hinggakan cerita 'Brave' yang sedang ditayangkan di pawagam sekarang ini pun, saya mahu menunggu DVDnya dijual...nanti mahu duduk lepak-lepak bersama suami (atau berseorangan???ahaks!!yalah...suami saya busy la....tapi kalau dia tidak busy, memang selalunya dia akan temankan saya...i love you my loving inche' hubby!!!) untuk melihat movie tersebut. Tutup langsir, tutup sliding door...then pasang loudspeaker....perghh!!! memang best dan terasa seperti berada di pawagam sendiri...bila mahu buat hal lain pula, hanya perlu tekan butang 'pause' saja.....marvelllous!!! Kadang-kadang, ada juga makan 'homemade' chicken chop sambil tengok movies....kat pawagam boleh ke???!

Yalah. Lagipun, saya kurang 'fit' untuk buat banyak kerja. Hanya boleh duduk-duduk bersandar tengok movies atau paling-paling, saya akan 'on' treadmill saya dan akan berjalan perlahan-lahan sambil tengok movies....dapat 3km sehari pun sudah berbaloi...alhamdulillah!!!

Apapun. Bagaimanapun. Hobi 'menulis' dan 'menaip' itu juga merupakan satu hobi, bukan sekadar hobi jika....berani saya katakan...beberapa tahun lepas ada sebuah novel yang saya hasilkan tetapi tidak diterbitkan pun masih berlegar-legar di ruang alam maya...menunggu 'ending' yang sengaja tidak saya letakkan di alam maya, lalu...keinginan saya untuk memiliki 'ruang' atau bilik menulis sendiri di rumah ini, adalah impian selama bertahun-tahun....yang hari ini...ya....insyaAllah hari ini....akan direalisasikan oleh suami saya (ahaks! bolehkah...suami tengah mengemas-ngemas dan mengangkat itu ini, tapi saya hanya duduk lepak-lepak?? ya...tapi memang suami takkan bagi saya menolong pun...kudrat saya ni lemah lagi...mekacih lagi sekali inche' suami....i love you!!!).

Tapi...yalah...impian bukan kenyataan yang molek-molek boleh tiba dan boleh menjadi dengan hanya mengelipkan mata. Lalu, semasa suami menolak salah sebuah rak buku milik saya (wah....macam banyak sungguh rak buku di rumah ini ek? ya.....memang banyak....dan buku-buku saya pun saaaaaaaaaaaaaaaaaaaangaaaaattttt banyak....), maka kaki salah satu dari sebuah rak buku itu telah patah! Uhuks! ala.....patahnya sikit je pun, tapi menangisnya je nak lebih-lebih ek? Ya....sedih sangat. Rak buku yang dibeli sejak tahun 2007 itu dah patah kakinya.....tapi....masih boleh guna kan? Ya...masih boleh guna....kurang dah sedih ni....kalau tak, bagaimana mahu menaip dengan air mata penuh mencurah-curah....

Dan...bila dengar suami cakap...."apa saja berlaku ada hikmahnya kan?"....so, saya pun kembali tersenyum dan terus membuat pesanan pizza online untuk suami yang sedang berhempas pulas mahu merealisasikan mimpi-mimpi saya....hahaha...hari ini hari cuti saya dan suami, jadi mood nak masuk dapur pun boleh merudum ek.....hahaha....

So, itulah. Impian untuk dijadikan sebuah kenyataan bukanlah boleh jadi hanya dengan mengelipkan mata. Kena ada usaha. Kena fokus. Kena ada perancangan. Kena ada tenaga. Kena ada kaedah yang sesuai. Kena ada....kena ada macam-macam!!!

Semoga ada redha Allah untuk suami saya yang sangat baik hati. Semoga suami saya sentiasa dilindungi dan dipermudah Allah. Untuk saya juga. InsyaAllah.

Alhamdulillah.

p/s : Jom makan pizza....sambil tengok Oliver Twist plak....

No comments: