08 January 2013

Bawa Bekal Ke Pejabat 2

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Hari ni bangun awal. 4.45 pagi dah bangun. Belek-belek jam, eh...betul ke ni? Alhamdulillah...memang betul. Then, badan rasa sangat segar. Memang boleh terus bangun tanpa rasa letih/macam tak cukup tidur. Mungkin gara-gara yogurt + hirisan buah-buahan yang dihiris sendiri (epal, strawberi, oren, kurma dll) atau dikisar bersama menjadi jus yoghurt buah-buahan yang sudah saya jadikan amalan (amalan semula...sebelum ni kerap buat, tapi bila sibuk...memang banyak lupa hal-hal kesihatan badan dan makanan segar serta berkhasiat ni..) sejak saya mengalami demam dan diarrhea beberapa minggu sudah, dan masih diamalkan sehingga ke hari ini. InsyaAllah.

Terus masuk ke dapur. Keluarkan 'fishcake' dan 'filament crab'. Letak di sinki - untuk 'dicairkan'. Untuk fishcake atau fishball, saya lebih menggemari jenama AAA, manakala untuk filament crab, saya lebih suka menggunakan jenama 'Kami', tetapi yang saiz paket besar. Dulu, selalunya ada beza rasa antara filament crab jenama ini untuk paket besar dan paket kecil. Jadi, bila dah terbiasa beli paket besar, memang hanya paket besar saja yang jadi pilihan.

Suami pula bangun, terus bersiap untuk solat Subuh di masjid. Saya pun terus mandi, dan bersiap untuk duduk di atas tikar solat. Usai solat Subuh, jam sudah menunjukkan pukul 6.10 pagi. Macam dah lewat kan? Namun, saya terus masuk ke dapur. Spaghetti kering (biasanya jenama San Remo) dimasukkan ke dalam periuk berisi air, terus dipanaskan dan dititikkan beberapa titik minyak carotino. Biasanya, saya memang tidak meletakkan garam di dalam sebarang pasta atau mee yang saya rebus.

Bawang putih dikupas, dihiris, susu anlene disediakan (okey, saya memasak dengan menggunakan apa saja bahan yang ada di dapur...di dapur saya tidak ada susu lemak manis - tidak pernah ada, jadi hanya susu anlene digunakan untuk sebarang masakan yang memerlukan susu) kemudian...selesai saja spaghetti menjadi 'al-dante', terus kuali ditenggekkan di atas dapur induksi. Dua sudu minyak zaitun dimasukkan ke dalam kuali, kemudian memasukkan bawang putih, lada hitam, lada putih, oregano dan paprika. Kemudian terus dimasukkan lebih kurang 200ml susu, kemudian terus memasukkan crab stick dan fishcake yang siap dihiris. Then, sebiji tomato dipotong wedges, juga sedikit kobis dan sedikit brokoli. Garam pula dimasukkan...dan....eh...suami saya pun sudah balik dari masjid. Terus saya memasukkan spaghetti, meminta bantuan suami yang sudah bersiap, menyediakan air dan bekal untuk dibawa ke pejabat.

Selesai memasukkan spaghetti ke dalam bekas sebagai bekal, jam sudah menunjukkan pukul 6.45 pagi. Kami berdua terus menuju ke kereta, dan suami terus menghantar saya ke tempat kerja. Alhamdulillah. punch card masih on time. 7.24 pagi. Tidak lewat. Bersama bekalan yang dimasak sendiri.

Alhamdulillah. Terima kasih Allah.

No comments: