29 January 2013

If You're Slow.....or You're Verrrryyyyy Slowwww...

Lama juga tidak memandu, malah sekarang memang saya sudah jarang benar memandu. Jika ke pejabat, biasanya suami yang akan menghantar dan menjemput saya. Jika keluar membeli belah atau membuat perjalanan jauh, sudah tentu saya memang tidak akan dapat peluang memandu. Lantas, toyota kesayangan saya sudah jarang benar digunakan.

Pun, bila suami menghantar dan menjemput, masa bersama lebih banyak dihabiskan di dalam perjalanan. Tidak cukup masa pula untuk makan bersama suami. Sementelah masa rehat suami pula bukannya banyak. Hanya satu jam (suami saya bekerja di luar waktu 8am-5pm...jadi masa rehat satu jam sudah diperuntukkan untuk menjemput saya balik dari pejabat...)

Lalu, saya mula memandu bersendirian hari ini (hari ini je pun..esok dah tentu suami akan hantar dan ambil semula...sebab esok suami cuti...) dan membawa toyota kesayangan saya berjalan-jalan setelah lama duduk 'melepak' saja (patut dah tiba masa untuk dihantar servis pun, tapi sebab jumlah perbatuan-mileage-masih belum cukup...sebab kurang 'bergerak' encik toy ini sekarang...tu yang saya mula nak bawa encik toy ini kerap berjalan-jalan...nanti baru boleh pi servis...). Sungguh berbeza. Bila suami memandu, tidak terasa bahangnya. Eh...bahang apa ya?

Ermm...kenderaan sangat perlahan tetapi perasan adalah laju....hoho...

Adoi!! Taknak cakap banyak-banyak. Tapi jika anda rasa anda adalah pemandu yang memandu dengan kadar sangat perlahan, sila jangan duduk di laluan tengah (jalan di lembah kelang ini banyak 3-lane bukan?) atau di laluan paling kanan. Ia amat mendera saya...bahangnya sungguh terasa pada kaki saya (okey....jika terlalu slow, lamalah masa saya perlu menekan pedal minyak, dan lamalah masa saya berada di atas jalan raya, dan lamalah masa saya menggunakan kaki kanan saya, maka lamalah juga saya merasakan sakit di seluruh badan saya di sebabkan kaki saya yang sangat sakit!) sedangkan anda memandu dengan kadar yang sangat perlahan tetapi mahu duduk di laluan tengah atau laluan paling kanan. Bukan saja mendera saya sebenarnya, tetapi juga mendera pemandu-pemandu lain yang boleh memandu dalam kelajuan normal. Oghe hok nok pi kije pagi2...tak dok bawok slow2 doh...

Bagaimana mahu tahu samada anda ni jenis 'pemandu perlahan' atau tidak?

Jika anda dengar di iKiM.fm satu ketika dulu, ada iklan yang menyatakan lebih kurang begini : jika anda berada di laluan tengah atau laluan paling kanan, sila lihat cermin pandang sisi kiri dan kanan dan juga cermin pandang belakang (cermin ni ada di depan mata anda dalam kereta anda) dan lihat jika sungguhhhhhhh banyakkkkk kereta di belakang anda, sedangkan di bahagian hadapan anda pula, jalan adalah kosong, tidak berkenderaan, atau jika ada kenderaan pun dalam jarak 50meter atau 100meter di hadapan...maka anda adalah termasuk dalam kategori 'pemandu perlahan'. Jadi, apa yang anda perlu buat adalah....sila beri signal untuk 'pindah' ke laluan paling kiri. Then, pindahlah ke laluan kiri....hehe...

Sila toloooooonggg jangan menjadi penghalang kepada laluan orang lain. Semangat 1 Malaysia.

Semoga ada redha Allah, insyaAllah. Ia bukan hanya untuk anda semua, tapi ingatan (entry di atas) ini juga untuk saya. Kita tidak sempurna. Kita tidak selalunya betul. Tapi kita digalakkan untuk nasihat menasihati untuk perkara-perkara yang boleh membawa ke arah kebaikan dunia dan akhirat. InsyaAllah.

No comments: