28 March 2013

Eh! Hujan laaa....

Dari tingkap bilik di pejabat, saya memandang keluar. Nampak titis-titis hujan semakin lebat. Jam baru menunjukkan pukul 2.50ptg. Oh...hari ini memang sangat sejuk di pejabat. Sangat sejuk, hinggakan bilik saya yang dikategorikan sebagai 'bilik tiada air-cond' kerana pada waktu biasa ia tidak terlalu sejuk seperti di ruang lain di pejabat ini (yang mana ia sangat membantu kerana keadaan badan dan saraf saya sekarang ini agak alah dengan cuaca sejuk...jika terlalu sejuk, ia memberikan saya suatu 'rasa' untuk lebih mengingati Allah...suatu rasa nyeri yang amat menyakitkan....pun...alhamdulillah...) juga merasa sangat-sangat-sangat-sangat sejuk.

Saya berselimut dengan shawl sepanjang hari, memakai kot dan juga berstokin...namun ia masih tidak membantu (wah...tiba-tiba teringat London...suhu baru 12 darjah celcius pun saya sudah memakai baju sehingga lima lapis dan stokin dua lapis...).

Malah hujan di luar semakin lebat.

Ya, bilik pejabat saya ini boleh melihat sebahagian kecil keluasan salah satu wilayah persekutuan di Malaysia ini. Lalu, jika ada bunyi siren menandakan 'menteri lalu', saya boleh mendengar dan melihatnya dari tingkap bilik saya. Setiap hari, jika mata saya serasa letih, di hadapan tingkap bilik saya ini jua terhidang kehijauan hutan seolah-olah seluas saujana memandang (eh...kenapa seolah-olah? haha....dari bilik saya 'macam' nampak hutan....tapi saya tau ia cuma sebahagian kecil sahaja di mana selebihnya adalah bangunan-bangunan besar agam di belakang pokok-pokok tersebut...). Ia seperti satu 'halusinasi'. Apakah. Haha.

Pun, walau hujan, walau panas, ia adalah rahmat. Anugerah Allah. Rezeki dari Allah. Jika tidak hujan langsung, risau juga. Jika tidak panas langsung, risau juga. Mahu merasakan salji, sanggup pula kita meredah beribu kilometer mencari salji. Kita ini tidak bersyukurkah? (eh...ini marahkan diri sendiri dulu ya...)

Jadi, apapun, apapun, hadapilah dengan senyum. Walau badan rasa nyeri sakit-menahan-denyut-sakit-badan...sabarlah ya, kerana apa yang diberi Allah itu, sangat banyak hikmahnya, sangat banyak fadhilatnya. Hadapilah dengan tabah, menghadapi ujian sebagai seorang Islam yang sentiasa bergantung kepada Allah setiap saat.

Hujan. Masih belum berhenti. Pun. Hati sudah menjadi tenang. Terima kasih Allah. Semoga ada redha Allah. Alhamdulillah.

No comments: