29 March 2013

Abah

Saya masih tersedu.

Dalam kelam malam, saya mengingati seorang abah. Dalam sendu rindu, saya terbayang wajah tuanya yang sering tersenyum. Dalam esak tangis, saya terngiang suaranya yang lembut dalam bicara. Dalam alun bicara ayat-ayat suci, saya tersedu sesekali mengingati dirinya. Dalam tadah tangan memohon padaNya, saya mengharapkan dia bahagia di alam sana - ditempatkan di kalangan hamba-hambaNya yang beriman. InsyaAllah.

Sungguh! Hargailah apabila dia ada. Jangan tunggu hingga dia sudah tiada.

Kenangan yang datang bertamu di tubir mata merobek-robek hati saya dan memaksa akal supaya dapat menawan dan mengepung empang air supaya tidak tumpah - walau itu yang sering hadir sejak beberapa hari ini.

Ya, dalam pekat malam saya mengingati seorang abah yang telah pergi pada 6.55 pagi, 11 Februari 2009 di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru. Pada masa yang sama, saya sedang menghidupkan enjin kereta untuk bertolak ke pejabat. Dalam beberapa ketika, saya sudah menghala ke Lebuhraya Utara Selatan (keluar dari tol dan terus menuju ke selatan). Saya kurang sedar pada odometer kereta saya - berapa kelajuannya. Paling pasti, saya sudah berada di kampung pada pukul 10 pagi. Kampung saya, yang hanya lebih kurang setengah jam dari bandaraya Johor Bahru. Sungguh, saya tidak pernah memandu selaju itu. Selalunya, saya sering patuh undang-undang - 110 km/j itu jarang saya abaikan.

Ya Allah! Sekiranya masa boleh diputar semula (tapi itulah yang perlu saya redha!)

Ya Allah! Andai semua ini tidak berlaku (tapi itulah yang saya perlu redha!)

Ya Allah! Sungguh saya cuba redha! (dalam esak tangis, saya tahu kesedihan ini perlu dibendung - sedih dan sedih dan sedih yang ada had seperti Rasulullah SAW yang kematian Ibrahim anaknya)

Ya Allah! Sungguh saya redha pada kasih sayangMu...saya redha!

Ya Allah! Saya redha!

Terima kasih Allah.

***entri ini ditulis pada awal tahun 2010, di saat saya sangat-sangat-sangat-sangat (hingga kini pun masih sangat merindui) merindui arwah abah saya...semoga Allah melindungi abah saya dari siksaan kubur, meluaskan kuburnya, memasukkan abah saya ke dalam syurga-syurganya, menempatkan arwah abah saya di dalam golongan hamba-hambaNya yang beriman dan sentiasa diredhai Allah di dunia dan di akhirat...insyaAllah...semoga Allah mengabulkan doa saya...amiinn...

No comments: