02 April 2013

Temujanji a.k.a Appointment

Pemeriksaan di hospital selalunya melibatkan temujanji. Temujanji dengan pihak hospital. Biasanya, jika temujanji dibuat untuk pukul 10 pagi, pastinya saya sudah berada di perkarangan hospital seawal 7 pagi. Jika temujanji dibuat untuk pukul 11 pagi (masa dan tarikh ditentukan oleh pihak hospital ya...), saya tetap sudah berada di perkarangan hospital seawal 7 pagi. Untuk temujanji pukul 10 pagi, jika saya sudah tiba seawal 7 pagi, biasanya saya akan dapat bertemu doktor seawal 10.45 atau 11 pagi. Namun, jika saya tiba di hospital pukul 9.30 pagi untuk temujanji 10 pagi, maka saya hanya akan berjaya bertemu doktor hanya seawal 2 petang. Lalu, 'masa' temujanji itu tidak penting. Lebih penting jika tiba awal pagi di hospital, maka jika masa temujanji pada pukul 2 petang pun, anda tetap akan dapat bertemu awal dengan doktor.

Itu hanya pemerhatian saya. Mungkin banyak pengalaman yang berbeza.

Jika mahu menservis kereta pun, jika membuat temujanji (terutama di pusat servis pengeluar kereta tempatan ya...kerana bila saya mahu servis Toyota saya...jarang benar lambat/lewat jika saya datang awal - eh, tidak awal juga, bukanlah tunggu di depan kedai belum buka pun...tetapi bila kita bertanya pada pukul berapa kereta dapat disiapkan, hingga setakat ini, kesemua servis yang saya buat, boleh menjawab dengan memuaskan hati - maksudnya takdela perlu tunggu 4-5 jam untuk servis kereta yang sangat sedikit...paling major pun seingat saya hanyalah dua jam setengah saja..) untuk pukul 8.30 pagi, pernah kereta saya hanya berjaya disiapkan seawal 2 petang. Lagi bagus, sekitar 1 tengahari, pekerja pusat servis sudah kelam kabut mahu keluar makan tengahari. Ramai pelanggan hanya memerhati, dan saya perasan terdapat beberapa pelanggan pula yang membelek jam di tangan dengan muka masam mencuka. Sungguhlah...perkhidmatan yang diberikan sangat berbeza. Walhal ini baru kategori 'produk tempatan' dan 'bukan produk tempatan', belum lagi kategori lain.

Lalu, untuk apa meletakkan 'masa' temujanji? Hingga kini...saya masih memerhati. Ruginya, banyak masa terbuang begitu saja. M.A.S.A...pada saya, suatu 'benda' yang lebih mahal daripada apa pun di dunia ini, terbazir hanya kerana 'orang lain yang tidak tahu menghargai masa...', namun kita 'terpaksa menurut' saja kerana kita orang-orang marhaen, yang bila memberikan komen, hanya akan diterjah dan ditebak sebagai 'orang yang salah.' Kita tidak akan pernah dilabel 'betul'. Sampai bila-bila. Dan hanya Allah yang Maha Memahami.

Mungkin itu salah satu sebab 'golongan kecil' menjadi semakin kecil, walaupun 'betul', sementelah 'golongan besar' menjadi semakin besar, walaupun 'masih banyak yang perlu diperbaiki'.

Semoga Allah mengurniakan hidayah, setiap saat, setiap masa, untuk kita semua lebih memperbaiki diri.
Semoga ada redha Allah di dunia dan di akhirat. InsyaAllah.

No comments: