25 April 2013

Bawa Bekal Ke Pejabat 5

Menu bekal hari ini ; nasi mandy dan daging kambing bakar dalam oven bersama sos salata.

Haha. Menu macam marvelllous, walhal pagi tadi bangun tidur seawal 5.50 pagi. Sungguhlah. Dah dengar alarm berbunyi berulang-ulang-ulang, tapi suasana hujan membuatkan 'oh...bestnya dapat tutup mata lagi seminit dua' (yang akhirnya jadi berpuluh-puluh minit).

Bangun je, terus uruskan nasi dulu. Oh lupa nak beritahu. Terdapat 3 ketul kambing yang telah direbus pada hari sebelumnya 'accidentally' (asalnya nak masak nasi ini semalam...) bersama jintan, 7 spices, seinci halia, garam, lada hitam dan air yang bertapis. Sos salata (timun+tomato+cili+buah zaitun+perahan lemon) sebanyak satu tupperware saiz sederhana juga telah dibuat semalam. Cara jimat masa yang suntuk dan singkat di waktu pagi ya. So, pagi ni cuma uruskan nasi dan membakar kambing sahaja.

Beras arab (beli sekilo je dengan harga RM16, tapi dapat masak selama 3 kali...so ni last batch...memang masak pagi ini untuk habiskan stok beras mewah-mahal-panjang-harum-sedap ini...) terus dicuci dengan bacaan Surah Al-Kautsar berlagu di mulut. Rendam seketika dengan air bertapis, dan kemudian uruskan daging kambing dahulu.

Daging kambing yang direbus+lada hitam+7 spices+serbuk ketumbar+garam dan sedikit minyak zaitun dibalut dengan aluminium foil. Biarkan seketika, sambil tu boleh mencapai sebiji bawang merah, dikopek, dibasuh dan dihiris halus. Terus ambil daging kambing, masukkan dalam oven, bakar dengan suhu 200 C dalam tempoh 20 minit. Ambil marjerin dalam setengah sudu sahaja (ehhh...marjerin? kenapa bukan minyak sapi? - ohhh...saya hanya gunakan marjerin - bukan minyak sapi - untuk memberikan aroma kepada bawang dan rempah yang akan ditumis sahaja...dan mengawal penggunaan lemak tepu di dalam masakan saya...), masukkan ke dalam periuk yang akan digunakan untuk memasak nasi, tumis bawang merah, campakkan sedikit buah pelaga, bunga cengkih, bunga lawang dan kulit kayu manis. Masukkan secubit garam. Tumis seketika, kemudian masukkan air rebusan kambing mengikut kuantiti beras. Tos beras yang direndam seketika tadi, masukkan ke dalam periuk. Pastikan beras terendam, kawal kuantiti air dan suhu (oh...saya guna dapur induksi ya...tak guna periuk nasi pun untuk memasak nasi ini...), hanya seketika saja (okey...dalam 7 minit saja...) air pun semakin kering, masukkan sedikit saffron, kacau seketika dengan menggunakan garfu untuk mengelakkan nasi hancur. Tadaa...siap memasak nasi mandy simple-mimple dalam tempoh 10 minit.

Jam sudah menunjukkan ke pukul 6.20 pagi, saya terus mandi dan solat Subuh. Usai solat, kambing pula sudah siap dipanggang, saya terus menyiapkan bekal untuk diisi di dalam bekas. Kudapan buah hari ini, buah tin. Err...wattini wazzaitun... :)

Saya berjaya keluar dari rumah pada pukul 6.55 pagi, dihantar oleh suami ke pejabat dan berjaya tiba di pejabat pada pukul 7.25 pagi untuk masuk ke pejabat sebelum 7.30 pagi.

Alhamdulillah. Semoga ada bantuan dan redha Allah untuk semua perlakuan kita. InsyaAllah.

***beza sungguh apabila menggunakan air rebusan bersama serbuk '7 spices' untuk memasak nasi. sungguh. nasi mandy hasil air tangan saya punya rasa yang lebih menarik hari ini. ohhh...kena beli beras lagi ni...

No comments: