03 April 2013

Bawa Bekal ke Pejabat 4

Bagaimanakah jika bangun lewat dan tidak sempat memasak tetapi masih mahu membawa bekal ke pejabat? Okey. Masih mahu bawa bekal ya. Sebab 'membeli makanan yang siap dimasak' di luar itu memang jarang saya buat. Terutama untuk 'breakfast'. Sungguh.

Jadi, pagi tadi terbangun 6.15 pagi. Ahaks. Kira lewat ya, sebab selalunya mata sudah terbuka seawal 4.30 atau 5 pagi. Jadi masih sempat masak nasi, godek dapur siap juga ayam masak lemak cili padi dan paling-paling pun, dapat menghiris timun. Tapi, pagi ini, memang tidak sempat. Paling lewat perlu keluar dari rumah untuk mendapat parking 'yang tidak sengsara' di pejabat adalah pada pukul 6.50 pagi.

Hanya sempat mandi, solat...dan kemudian kelam kabut menerjah dapur : buka peti sejuk, ambil oren dua biji, basuh, belah 4, masuk dalam plastik bekal dan kemudian mencapai telur rebus sebiji (memang kebetulan ada stok dalam peti sejuk...jika tidak ada, mungkin bawa oren 3 biji saja...).

Terus buka pintu rumah, dan berjaya menggerakkan kereta dari rumah pada pukul 6.46 pagi.

Cukup ke oren dua biji dan telur rebus sebiji untuk tahan sehingga 5 petang?

Okey. Cukup. InsyaAllah. Paling penting sudah ada 'stok Vita C dan stok protein' untuk hari ini. Ditambah dengan air kosong sebanyak 1.5 liter...ia sudah lebih dari mencukupi. Alhamdulillah.

Setiap hari makan nasi goreng, mee goreng, spaghetti goreng, mihun goreng, donut, nasi lemak, roti canai...apa salahnya kalau sesekali bangun lambat begini, kita buat 'detoks badan'. Jadi, hari ini...tenaga badan akan diambil dari lemak-lemak yang banyak 'menggeleber' dalam badan. InsyaAllah.

Makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan.

Semoga ada redha Allah untuk kita semua di dunia dan di akhirat, insyaAllah.

No comments: