29 April 2013

Panggilan Telefon di Korea

Mesti ramai yang suka menonton drama/cerita Korea kan? Sejak dari Winter Sonata...hinggalah kini. Pun begitu, saya tidak terlalu 'ketagih' dalam menonton cerita/drama Korea, kecuali jika ia berkisar tentang 'memasak'....seperti Pasta, My Lovely Sam Soon yang berkaitan dengan mem-baking, cerita tentang Kim Tak Gu dan rotinya, cerita tentang Lee Sung Chan bersama masakan koreanya yang unik, dan beberapa cerita lagi berkaitan masakan yang ada dalam koleksi saya.

Pun, ada juga cerita/drama Korea yang saya suka, tidak berkaitan dengan masakan, (walau tidak ada dalam koleksi) tetapi berpeluang menonton di televisyen (saluran 8) untuk kesemua episod yang telah dialih bahasa ke bahasa Mandarin, iaitu cerita Queen & I yang berkisar tentang cinta antara seorang pegawai bangsawan, Gim Bung Do yang bercinta dengan seorang pelakon wanita yang muda lebih kurang 300 tahun berbanding usianya. Sebuah cerita 'tidak masuk akal' yang sangat menarik dan mengujakan.

Pun, pernahkah anda semua sedar tentang panggilan telefon yang ada di dalam drama/cerita Korea yang anda pernah tonton? Ia sering menjengkelkan saya kerana kita tidak pernah berpeluang menikmati 'servis' sebegitu di Malaysia. Perasan tak, di dalam cerita/drama Korea, apabila seseorang cuba menghubungi seorang yang lain, dan panggilan telefon tersebut masuk ke 'voicemail'...ia seakan-akan begini....

"nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi, anda boleh meninggalkan pesanan untuk nombor ini, panggilan anda akan mula dikenakan bayaran selepas bunyi ini..."

Then...biasanya takkan sempat pun 'bunyi tuuut' tu keluar...si pemanggil boleh menamatkan call tersebut tanpa dikenakan sebarang bayaran. Ia sangat berbeza di Malaysia. Jika di Malaysia, si pemanggil akan terus dikenakan bayaran jika si penerima panggilan tidak dapat dihubungi/ off telefon/ di luar kawasan. Setiap satu panggilan ringkas pula, paling rendah pun bayarannya adalah 8 sen. Bayangkanlah jika setiap hari (okey...untuk 1 hari je dulu...belum kira untuk minggu dan bulan dan tahun lagi pun...) di seluruh Malaysia kes seumpama ini berlaku melibatkan lebih kurang 5 juta penduduk Malaysia (ini cuma anggaran untuk sehari), berapakah keuntungan syarikat telekomunikasi negara ini 'setiap hari' hanya untuk panggilan yang 'tidak bercakap' ini?

Ohhh....bilakah servis seperti di Korea ini akan kita nikmati? Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Semoga ada redha Allah kepada rezeki yang kita peroleh dan kita makan setiap hari. Semoga ada redha Allah untuk semua perlakuan kita. InsyaAllah.

No comments: