11 April 2013

Sangat Tak Best Rasa Negatif Ini...

Semalam, selepas balik dari pejabat, bersama inche' suami yang bercuti, tiba-tiba keinginan hati saya disapa untuk makan 'soft shell crab'. Fikir punya fikir, akhirnya saya dan suami mengambil keputusan untuk makan di Restoran Sharin Low (Muslim Chinese Restaurant) di Bangi (lokasinya agak tersorok, memang kena guna GPS - err....actually GPS tunjukkan pun lokasi yang salah walaupun agak berdekatan....aduhai....).

Sekitar pukul 5 petang, jadi...memang tidak ada (eh..tidak ada? ya...tidak ada sesiapa..) pelanggan lain di kedai tersebut kecuali saya dan suami. Kami memesan 'butter soft shell crab', sepiring wa tan hor dan semangkuk mihun sup bersama isi ikan yang dihiris.


contoh 'butter prawn' dari blog 'sinaranmenu.blogspot.com' (tak rupa macam jemput-jemput pun...)

Sebenarnya, 'butter soft shell crab' itu agak meragukan saya. Adakah rupa 'butter prawn' atau 'butter soft shell crab' sama seperti rupa 'jemput-jemput' atau cekodok?? Atau sama dengan udang goreng tepung?  Atau sotong goreng tepung? Sungguh. Saya keliru. Jadi, untuk sepiring 'butter soft shell crab' berharga RM25 (saiz 'kecil') yang seperti rupa jemput-jemput (ehh..tidak sama langsung rupanya dengan butter soft shell crab yang saya makan di HOMST Recipe - juga restoran cina muslim - di Kompleks diamond/Warta, Bandar Baru Bangi), langsung tidak mempunyai rasa 'ketam kulit lembut' dan hanya mempunyai rasa tepung goreng/jemput-jemput goreng...jadi, saya dan suami memutuskan....inilah kali terakhir kami makan di sini.

Jika benar pun 'butter soft shell crab' version Sharin Low memang rupanya seperti itu, sungguh...ia langsung tidak menepati selera saya. Jadi, suami membayar kesemua harga makanan tanpa banyak soal.

Apapun, mungkin ada hikmahnya kejadian semalam. Ya...apapun yang berlaku, tetap ada hikmahnya. Buruk atau baik. Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Semoga Allah meredhai. InsyaAllah. :)

***Maaf. Tidak ada gambar untuk 'butter soft shell crab' itu. Rasa tidak puas hati menjadikan fikiran seumpama 'hilang' (sungguhlah tidak bagus mempunyai rasa negatif merajai diri...shuhhh....shuhhhh....pi jauh-jauh....RM25 je pun...)

***Sebab tu la saya suka masak sendiri....kalaulah 'soft shell crab' mudah didapati di mana-mana pasar/pasaraya...

No comments: